Waldemar Rychły, dotychczas znany z Kwartetu Jorgi, tym razem stworzył koncert do sowieckiego filmu niemego „Happiness” z 1934 r. Aleksandra Medvedkina.
Muzyk ceniony i znany nie tylko poznańskiej publiczności wystąpił jako gitarzysta z flecistką Joanną Zielecką i skrzypkiem Dawidem Fabisiakiem. To trio prezentuje film Medvedkina z własną muzyką na żywo w poznańskich klubach, przyciągając, jak w „Dragonie”, elitarną publiczność − rozsmakowaną w sztuce filmowej i dobrej muzyce, z wielkim namaszczeniem i zaciekawieniem uczestniczącą w spektaklu.
Ten rodzaj muzykowania do filmu bez ścieżki dźwiękowej − to nie lada sztuka harmonizowania muzyki z obrazem. Koncert w „Dragonie” okazał się znakomity wykonawstwem, barwami tej muzyki, finezyjnym doborem jej melodyki do scen na ekranie i tworzonym klimatem, zaś film − niesamowity.
„Happiness” („Szczęście”) to wyjątkowa komedia z satyryczną wymową, awanturnictwem, paradoksalnymi scenami, nieco trącającymi gagami sytuacyjnymi kino Charliego Chaplina. To także momentami bajka komediowa z nonsensami i absurdalnymi scenami − antybolszewicka w swoim przesłaniu. A właściwie − dramat komediowy.
Fabuła obrazu koncentruje się na postaci nieszczęśliwego Khmyra − biednego sowieckiego rolnika. A sowiecka rzeczywistość, w której żyje ów bohater − to ciężary na rzecz państwa, pazernego kościoła i innych wykorzystywaczy. Z polecenia żony ma on iść w świat inny, po szczęście, by tam nie żyć w znoju i niewolniczym poddaństwie, jak jego przodkowie. Wszystkie usiłowania Khmyra paraliżują przeszkody tkwiące w tamtym systemie, mentalności, biedzie i licznych rzezimieszkach…
W istocie jest ten obraz − nawet z przesadzoną celowo stylistyką − bliski naszych wyobrażeń o wsi sowieckiej, jej kolorycie, nędzarskich chałupach, długobrodym popie, babuszce czy sukmanach chłopskich, a w dalszych scenach z − wizytówką postępu: traktorzystką-kombajnistką w jedynie słusznym ustroju… To swoista forma ostrej krytyki całego systemu, z którym nasuwają się podobieństwa do satyry Mikołaja Reja „Krótka rozprawa między panem, wójtem i plebanem” – „Ksiądz pana wini, pan księdza/A nam prostym zewsząd nędza”.
Film ten cenzura sowiecka skazała na 40 lat zakazu wyświetlania, dopiero w latach sześćdziesiątych ujrzał światło dzienne i zarówno w ZSRR, jak i na Zachodzie − stał się sensacją.
Przypowieść skomponował Tex Avery oraz Luis Buñuel. Kanwę muzyki do tego filmu stanowią rosyjskie melodie ludowe, zaczerpnięte z publikacji (z lat 1866 i 1872) pod redakcją Piotra Czajkowskiego i M. Bałakirjewa.
Stefania Pruszyńska
Na fot. 1 (od lewej): Dawid Fabisiak, Waldemar Rychły i Joanna Zielecka
Fot.: Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.