„Premiera ta związana jest ze stuleciem pierwszego wykonania »Święta wiosny« Igora Strawińskiego, utworu, który zrewolucjonizował współczesną muzykę. Mimo upływu czasu nieustannie zdumiewa swym nowatorstwem harmonicznym, rytmicznym, zamkniętą w sobie myślą. Zdumiewa i inspiruje: co roku na świecie powstaje około dwustu nowych odczytań tego dzieła, a dokonują ich zarówno muzycy i choreografowie, jak i artyści sztuk wizualnych” − mówi Renata Borowska-Juszczyńska, dyrektor Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
„Święto wiosny”. Ten spektakl baletowy z librettem Igora Strawińskiego i Nikołaja Roericha jest realizacją w 100. rocznicę najbardziej burzliwej w dziejach tańca paryskiej prapremiery, która się odbyła 29 maja 1913 r. na deskach Theatre des Champs-Elysees. Ówczesna część widowni skupiającej paryską elitę − wstała z krzykiem z krzeseł, zagłuszając orkiestrę, tupała, gaszono światła, domagając się w ten sposób przerwania spektaklu.
Chaos ten potęgował podział widzów na dwie przeciwne grupy: przeciwników i zwolenników ciekawych niecodzienności tego, co się działo na scenie, a oburzonych na zachowanie krzykaczy i ich awanturnictwo. W rezultacie napięcie rosło nie tylko między sceną a widownią, lecz dochodziło również do skandali i bójek na widowni. Spektaklu, który był oparty na trzech nazwiskach jego twórców: kompozytorze i współautorze libretta Igorze Strawińskim, choreografie Wacławie Niżyńskim i mecenasie Baletów Rosyjskich Siergieju Diagilewie − mimo potężnego harmidru i przerażenia także pośród artystów − nie przerwano. Co spowodowało jednak tak gwałtowne i szokujące zachowania, taki odbiór tego baletu pośród części widowni? Jego nowatorski charakter, styl i nieznana na scenie forma oraz muzyka, która zdumiewała mocą akcentów!
W wielu źródłach krytycy muzyczni i tańca podają szczegółowe analizy nowatorstwa czy wręcz rewolucji − zarówno w tańcu, jak i muzyce tego spektaklu. Muzykolodzy podnoszą do rangi dominanty − muzyczne novum, awangardowy charakter muzyki Igora Strawińskiego, mającej w ich opinii znaczenie pierwszorzędne. Uznają muzykę za ważniejszą od tańca. Zresztą ta muzyka jest nie lada wyzwaniem dla każdego dyrygenta i baletu. Z kolei badacze i krytycy tańca skupiają się na choreografii Niżyńskiego, która wniosła dotychczas zupełnie nie spotykaną w balecie ekspresję, dzikość, złamała znaną dotąd jako kanon w tańcu − harmonię, pionową pozycję ciała, poruszanie się tancerzy na pointach, romantyczny styl. Niżyński wprowadził nową filozofię tańca, inne spojrzenie na ciało i ruch: dobitnie zaakcentował wagę fizyczności człowieka, jego ciała, temperamentu nie ulegającego konwencjom, a niosącego silne emocje i ostrą dynamikę, otwierając tym samym drzwi do nowej epoki choreografii. W tej nowej epoce − dzieło Strawińskiego doczekało się ok. dwustu wersji.
Przełom sprzyjający ożywieniu zainteresowania tym dziełem wniosła interpretacja Maurice`a Bejarta w 1959 r.
„Święto wiosny” obejmuje dwie części: Uwielbienie ziemi i Wielką ofiarę. Choreografię poznańskiego „Święta wiosny” stworzył Niemiec Paul Julius, scenografię −Petra Korink. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje Grzegorz Wierus.
Kostiumy są domeną Pawła Garbarczyka. Obsada: Ofiarowana − Shino Sakurado, solo męskie, zespół baletu. Dzieło to zobaczymy po spektaklu „Króla Edypa”, przewidzianego w programie na otwarcie wieczoru Strawińskiego.
„Król Edyp” − opera-oratorium z librettem Jeana Cocteau na podstawie tragedii Sofoklesa. Przygotowana w oryginalnej łacińskiej wersji językowej z polskimi napisami oraz polską narracją w tłumaczeniu Piotra Urbańskiego. Spektakl wyreżyserował i stworzył do niego choreografię − Jacek Przybyłowicz. Scenografię przygotowała Petra Korink, kierownictwo muzyczne sprawuje Gabriel Chmura, a kierownictwo chóru − Mariusz Otto, cienie i negatywy − Dominik Lejman. Autorstwo kostiumów − Paweł Grabarczyk. Zaś obsadę tej opery tworzą: Aleksander Machalica jako narrator, Edyp, król Teb − Jacek Laszczkowski, Jokasta − Agnieszka Zwierko, Kreon, brat Jokasty − Jerzy Mechliński, Tyrezjasz, wróżbita − Andrzej Ogórkiewicz, Pasterz, Posłaniec − Jaromir Trafankowski oraz tancerze. Oba dzieła zostaną zaprezentowane w ramach 8. Festiwalu Wiosny.
A jeszcze przed dzisiejszym spektaklem o godz. 17.00 w Sali Drabowicza Teatru Wielkiego w Poznaniu im. Stanisława Moniuszki odbędzie się spotkanie z gościem specjalnym dzisiejszej premiery „Święta wiosny” – profesorem Michałem Bristigerem, wybitnym muzykologiem, poświęcone twórczości Igora Strawińskiego. Spotkanie poprowadzi dr Marcin Gmys.
Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.