




Regina Carter, wybitna amerykańska skrzypaczka jazzowa, ciesząca się sławą genialnej instrumentalistki, wirtuoza-indywidualistki, budząca podziw i zaskakująca różnorodną stylistyką, ekspresją i wykonawstwem z finezyjnymi, brawurowymi improwizacjami, w napięciu wyczekiwana w Poznaniu przez licznych miłośników jej fenomenu i koneserów muzyki z najwyższych półek − wystąpiła ze swoimi muzykami na scenie Auli Uniwersyteckiej w drugiej części galowego koncertu na 20-lecie Ery Jazzu.
Artystka − co było do przewidzenia dla śledzących jej występy − w instrumentalnych wersjach utworów wielkich i znanych sięgnęła do repertuaru fascynującej ją od lat Królowej Jazzu Elli Fitzgerald, której na setną rocznicę urodzin poświęciła album „Ella: Accentuate the Positive”. Usłyszeliśmy też nawiązania jazzowe do Nat King Cole’a czy Billie Holiday z wybranym na ten występ: „I Can’t Believe You Are in Love with Me” i wreszcie − Duke’a Ellingtona ze znaną kołysanką „Lullaby” i standardem „Amazing Grace”. Ku zaskoczeniu zaś publiczności − do wykonawstwa utworów: „Aguinaldo Pa Regina” oraz „Squatty Roo” Regina Carter zaprosiła Dawida Kostkę − młodego gitarzystę jazzowego, który w pierwszej części koncertu galowego Ery Jazzu prezentował się w Trio Plus − z saksofonistą Maciejem Kocin Kocińskim i pianistą Pawłem Kaczmarczykiem. Dawid Kostka doskonale się wkomponował we wspólną grę z muzykami kwartetu Reginy Carter, a w partiach solowych miał okazję do wykazania siły swojego talentu, za co zdobył spontaniczne brawa.
Ten bukiet różnorodnej rytmicznie i melodycznie doskonałej muzyki jazzowej, wykonanej z brawurową ekspresją lub dla odmiany − w skupieniu z liryzmem, stworzył klimat wielkiej światowej estrady.
Skrzypce Reginy Carter wybrzmiewały w przestrzeni poznańskiej auli koncertowej dźwiękami, które może wydobyć z tego delikatnego konstrukcyjnie instrumentu jedynie niezwykły talent, uduchowienie, nadzwyczajna inwencja interpretacyjna i perfekcyjnie opanowana technika – cechy nasuwające skojarzenia z kunsztem kompozycji np. Niccolo Paganiniego czy legendą o jego mistrzowskiej grze.
Artystka zresztą, o czym podaje Dionizy Piątkowski w specjalnie przygotowanym biogramie Reginy Carter, przed laty odwiedziła Genuę – miasto słynnego skrzypka, by poznać jego dzieła, stanowiące obszerny zbiór. Sama też zagrała jako pierwsza jazzowo na jego skrzypcach Il Cannone Guarnei del Gesu, a wkrótce objawiła ku zachwytowi świata muzycznego album „Paganini: After A Dream”. Instrument włoskiego mistrza wyraźnie sprzyjał stworzeniu i nagraniu przez nią muzyki wyjątkowej urody, godzącej klasyczne elementy z jej wysmakowanym i pełnym niespodzianek brzmieniowych jazzem.
Jazzowanie Reginy Carter zostało entuzjastycznie przyjęte przez poznańską publiczność, która ze znawstwem i spontanicznie reagowała na każde wirtuozerskie koncertowanie jazzowych skrzypiec artystki czy doskonałe wykonawstwo zaprezentowane przez: Xaviera Davisa – pianistę, Jessego Murphy`ego – kontrabasistę oraz Alvestera Garnetta − perkusistę.

Dla Dionizego Piątkowskiego, wytrwałego twórcy Ery Jazzu i promotora, krytyka muzycznego i autora Encyklopedii Jazzu, koncert w Auli UAM był zwieńczeniem 20 lat celebrowania przez niego jazzu w Polsce, jego wysiłków organizatorskich i popularyzatorskich tej muzyki i genialnych artystów jazzowych z całego świata, poszukiwań i odkrywania polskich talentów. Zapewne jest to pierwsze 20 lat królowania jazzu z Dionizym Piątkowskim w Polsce, a teraz już na dłużej − w Poznaniu, który ma wszelkie podstawy do chlubienia się tą marką muzyczną i identyfikować z twierdzeniem, że jest miastem słynącym jazzem.
Stefania Pruszyńska
Fot. z finału koncertu w Auli UAM (24.11.2018 r.): Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(oficjalnie: Stefania Golenia) – poetka, eseistka, redaktor-dziennikarka. Autorka: utworów poetyckich prozy poetyckiej, opowiadań, reportaży literackich, felietonów, utworów satyrycznych, grotesek i aforyzmów. Także fotoreportażystka. Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się również hojnie w swojej twórczości artystycznej, plastycznej, niemal równolegle do poezji i wszech sztuk. Mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia – w obrazach o indywidualnym, a rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą. ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ W REDAKCJACH i WYDAWNICTWACH OD 1989 ROKU. PRACA ETATOWA: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), polsko-amerykańskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000). Współpraca zaś wieloaspektowa z wieloma tytułami prasowymi, w tym polonijnymi (dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn), czasopismami kulturalnymi, literackimi i wydawnictwami. ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ AKTUALNIE (od 2006 roku) redaktor naczelna, właścicielka-wydawca i wszechstronna realizatorka niezależnej, niekomercyjnej Gazety Autorskiej „IMPRESJee” o dominującym profilu kulturalnym, obecnie pod nowym adresem i nazwą Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl. Nagrodzona w kategorii: Redakcja przez Wielkopolski Oddział Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej Dziennikarskimi Koziołkami w maju 2017 r. ⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ PRZED 1989 ROKIEM we wczesnych latach studenckich (UAM) z ówczesnej powinności żakowskiej hartowała się w porze ferii letnich na studenckich praktykach (wówczas obowiązkowych i zwanych robotniczymi - lata 70.). Pracowała także jako wychowawczyni na koloniach, asystent antykwarski w PP „Desa” Dzieła Sztuki i Antyki, a później - analityk w laboratorium bakteriologii WZSChPiG w Poznaniu. Podjęła także kolejne studia w 1980 roku w Akademii Ekonomicznej ⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒ RÓWNOLEGLE DO DZIENNIKARSTWA, PUBLICYSTYKI I AKTÓW TWÓRCZYCH – ma 32-LETNIE DOŚWIADCZENIE W PROFESJI REDAKTORA-KOREKTORA: czasopism, monografii, albumów artystycznych, książek poetyckich, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych. Materiały przygotowywane do druku kierowały do jej redakcji-korekty redakcje prestiżowych czasopism ogólnopolskich i polskich wydawnictw, gremia literackie, fundacje literackie, indywidualni edytorzy i autorzy-wydawcy własnych publikacji. ⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒ NAGRODY m.in.: za felieton w konkursie miesięcznika kulturalnego „Arkusz” (1996); „Dziennikarskie Koziołki 2017” w kategorii: Redakcja od Wielkopolskiego Oddziału Stowarzyszenia Dziennikarzy RP za wieloaspektowe realizacje portalu Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl.
⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒ LICZNE UTWORY JEJ AUTORSTWA nasyciły dotąd treściami w różnych tonacjach: łamy drukowanych czasopism ogólnopolskich, regionalnych i polonijnych. Pierwszym ich lądowiskiem są łamy Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl. Nie unikały międzylądowań w portalach stowarzyszeń dziennikarskich i artystycznych. Lokowała je również w oazach jej własnych autorskich witryn artystycznych POEZJA i ArtGRAFPoeFoto i tomie poetyckim pt. „Szepty dalekobieżne”, który okrasiła grafikami (San Franisco 2009). Zaskakują w książkach biograficznych innych artystów, np. Mikosza Deki Czurei, wirtuoza skrzypiec, Króla Czardasza, pt. „Potępienie Miklosza” (2009) czy w „Księdze romskiej” Władysława Iszkiewicza (2012), artysty i dyrektora Cygańskiego Zespołu „Roma”, później – emigranta do Szwecji. To także wędrowniczki pod skrzydłami pegazów do periodyków literackich i kulturalnych. Objawiły się w antologiach poezji współczesnej „Jak podanie ręki” i tamże stały się w przekładach zrozumiałe dla Niemców, Anglików, Francuzów oraz Hiszpanów. Czytano je na antenie Radia Emaus, miały wielokrotne prezentacje przed gremiami licznych międzynarodowych festiwali kulturalnych, Międzynarodowych Konferencji Poetyckich (WO ZLP, 2017-2021), publicznością koncertu Międzynarodowej Orkiestry Cygańskiej w Auli UAM (2017), w różnych przybytkach kultury (np.: Dom Bretanii, Miedzynarodowy Dom Kultury w Międzyzdrojach, Dom Romski, Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie, Muzeum Etnograficzne w Poznaniu, klub ZAK, poznański Klub Literacki „Dąbrówka”), szkołach i in. Także – w Helladzie na Krecie w Retimno (Rethymno) i Adelianos Kampos. Aforyzmy zaś odczytywała np. podczas festiwalu Aforystykonu w Kaliszu – stolicy aforyzmów i publikuje w swojej Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl, zamieszczała w witrynie autorskiej POEZJA, Stefania Pruszyńska. Opublikowano je w kolejnych edycjach antologii „Po-tyczki aforystów” (2017– 2021). OBRAZY, GRAFIKI, RYSUNKI – w Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989-1991), mies. „Welcome to Poznań”, mies. „Merkuriusz Polska”, Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl, artystycznych witrynach autorskich: POEZJA, ArtGrafPoeFoto (2007 – 2019), we własnym zbiorze poetyckim „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009), na okładkach książek poetyckich np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej: „Żeby marzyć” (2014), Jan Grad „W gaju poezji” (2016); w antologii poezji związanej Międzynarodową Konferencją Poetycką „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020) i witrynie WO ZLP. Odsłoniła je NA WYSTAWACH, np.: MASTRiN w Pałacu Działyńskich „Harmonia”, dedykowanej Czesławowi Miłoszowi (2011), w Bibliotece w Buku (2012), w Auli UAM (2017), Auli Lubrańskiego w Collegium Minus UAM podczas V Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej (2021), Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim, w poznańskim Klubie Literackim „Dąbrówka”, a poza Polską w Retimno (Rethymno) i Adelianos Kampos (Kreta – Grecja, 2010). ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA, POGLĄDY. Wiedzę akademicką zdobywała w UAM i AE. Miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka rozwoju dialogu kultur.