








W cyklu spotkań pn. „Dialogi poetyckie”, wpisanych już w dobrą tradycję poznańskiej Piwnicy duchowej, wieczór 7 maja 2013 r. z Danutą Bartosz zgromadził pod tym przykościelnym gościnnym dachem elitarne grono współpracujących przyjaciół, sympatyków poetki, miłośników jej poezji czy poezji w ogóle i zarazem wytrawnych obserwatorów sceny literackiej czy szerzej – kulturalnej Poznania. Tym razem programowym daniem biesiady poetyckiej był najnowszy tom wierszy Danuty Bartosz pt. „Tylko smutek jest wierny”.
Danuta Bartosz wydała tę książkę w wersji polsko-angielskiej i polsko-macedońskiej w 2012 roku. Zaraz też jesienią podczas 35. Międzynarodowego Listopada Poetyckiego otrzymała wyróżnienie za oba dwujęzyczne zbiory „Tylko smutek jest wierny”. Za te wydawnictwa została uhonorowana również Nagrodą Pracy Organicznej im. Marii Konopnickiej, a za wersję polsko-macedońską Minister Kultury Macedonii przyznał jej prywatną nagrodę: Srebrną broszkę.
W Piwnicy duchowej, mającej w ojcu Wojciechu Ciaku − gospodarza-opiekuna tego przybytku kultury, a w poecie Andrzeju Sikorskim − dyrygenta artystycznego i merytorycznego cyklu „Dialogów poetyckich”, spotkanie z Danutą Bartosz było okazją do niezwyczajnego biesiadowania z poezją. Bohaterka wieczoru jest niezwykle wrażliwą i uważną analityczką. Z każdą też minutą spotkania jej myśl poetycka z czytanych strof zbioru „Tylko smutek jest wierny” zdawała się zapełniać coraz bardziej tę niewidzialną przestrzeń, w której każdy słuchacz poezji jest jej unikatowym odbiorcą i toczy niemy, swoisty dialog z autorem. Rozbudzona wyobraźnia, emocja, refleksja wówczas rozpoczynają nowe egzystowanie i trwanie. Skupienie biesiadników tego wieczoru mogło świadczyć o wyjątkowej intensywności takiego dialogu.
Danuta Bartosz jest poetką ceniącą tę własną i także cudzą indywidualną niewidzialną przestrzeń. Intuicyjnie odczytuje i odczuwa też wielką przestrzeń wspólnoty duchowej − tej nieustannie umacnianej przez twórczych i odkrywczych uczestników uczty życia ziemskiego. Wiedząc, że dla odkrywania novum w tej niewidzialnej przestrzeni i także dla poczucia wspólnoty duchowej na wieczory artystyczne i autorskie przychodzą wyjątkowi słuchacze, zawsze cieszy się ich obecnością.
A czytanie tych lirycznych wersów i innych utworów, które przybrało też szczególnej, bardzo ciepłej barwy celebry nad poezją, przypominało po trosze harce benefisowe, stonowane jednak, wyciszone, po trosze zaś − teatr wrażliwego dotyku tajemnic. A oto wiersz tytułowy z tomu Danuty Bartosz „Tylko smutek jest wierny”:
Tylko smutek jest wierny
Smutek
Potok płytki
wysycha szybko
Głęboki
kaleczy rzeki nurt
Nikt go nie oszuka
Rozlany wokół zostawia ślady
szukając granicy
zrozumienia
Gorycz
wierna
do końca
do dna
Cień drzewa
ucieka
przed tamtym światłem
Danuta Bartosz odbierała te akty interpretacji jej wierszy, uznania, sympatii, zainteresowania − z uwagą. Niekiedy tylko łaskawie, najczęściej spontanicznie obdarzając autorów tych kreacji − swoim subtelnym a szczerym uśmiechem.

Okładka tomu poetyckiego Danuty Bartosz „Tylko smutek jest wierny”
Danuta Bartosz. Poetka, redaktor, działaczka. Swoją twórczą drogę artystyczną otworzyła w 2000 r. W latach 2000 − 2004 wydała tomiki poetyckie: „Błażej, Justyna & Cezary”, „Pisane sercem”, „Agnieszka B.”. W latach 2005 − 2008 ukazały się kolejne: „Razem raźniej”, „Orchidea”, „Pisane nadzieją”, „Księżniczka czardasza”, „Laudatio”, „Konwalie pamięci, o. Hajduk OMI”, „State in fide − Trwajcie silni w wierze”, „Szukając Jego śladów” – ze wstępem ks. arcybiskupa Stanisława Gądeckiego i poety Jana Leończuka oraz „Usłyszeć Jej szept”, „Rozbłyski świtu”, „Brzegiem wiary”, „Łzy kamieni” – ze słowem wstępnym Jana Leończuka. A w 2010 r. ukazało się jej autorstwa poetyckie opracowanie albumu zdjęć Danuty Witkowskiej pt. „Pielgrzymim szlakiem przez Portugalię”.
Jest niezwykle aktywną działaczką na rzecz środowiska artystycznego, zwłaszcza literackiego. W poznańskim oddziale Związku Literatów Polskich pełni rolę wiceprezes zarządu. W 2011 roku została odznaczona „Medalem Labor Omnia Vincit” oraz Honorową Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Przed kilkoma miesiącami, w styczniu 2013 r., Danuta Bartosz została także laureatką dziennikarskiej nagrody Znak Dobra im. Romy Brzezińskiej, przyznaną przez poznańskie media.
Stefania Pruszyńska
Fot. ze spotkania z Danutą Bartosz 7 maja 2013 r. w poznańskiej Piwnicy duchowej: Stefania Pruszyńska
Na fot.: 1. Danuta Bartosz; 2. Goście spotkania m.in.: (w rzędzie z lewej) Andrzej Kasztelan i Małgorzata Kasztelan-Różańska; 3. Danuta Bartosz i Andrzej Sikorski; 4. Andrzej Kasztelan rozśpiewał Piwnicę swoimi skrzypcami; 5. Wystąpienie Marii Magdaleny Pocgaj; 6. Andrzej Sikorski i Ojciec Wojciech Ciak, karmelitanin; 7. (od lewej) Edyta Kulczak, Danuta Bartosz, Andrzej Sikorski; 8. Jan Janusz Tycner − recytator, znany też z realizacji cyklu audycji poetyckich „Posłuchaj bicia serca” w Radiu Emaus, i Aleksandra Wyganowska; 9. Jan Janusz Tycner wywołał pełny uśmiech Danuty Bartosz.
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka, autorka utworów sztuki plastycznej. Autorka publikacji różnych gatunków, w tym utworów literackich, m.in.: esejów, szkiców, utworów poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, reportaży literackich, felietonów, utworów satyrycznych, grotesek i aforyzmów. Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ W redakcjach i wydawnictwach od 1989 roku. Pracowała etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000). Współpracowała zaś wieloaspektowo z wieloma tytułami prasowymi, w tym polonijnymi (dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn), czasopismami kulturalnymi, literackimi i wydawnictwami. ⇒⇒⇒⇒⇒ Aktualnie (od 2006 roku) redaktor naczelna, właścicielka-wydawca i wszechstronna realizatorka niezależnej Gazety Autorskiej „IMPRESJee” o dominującym profilu kulturalnym, obecnie pod nowym adresem i nazwą Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Ma także 34-letnie doświadczenie redaktora prowadzącego i redaktora-korektora: czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych. Najnowsze realizacje to redakcja-korekta 11 wydawnictw książkowych WO ZLP i Fundacji Literackiej „Jak podanie ręki” (2020 - 2022).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Przed 1989 rokiem, we wczesnych latach studenckich (UAM) podczas ferii letnich wywiązywała się z ówczesnej elementarnej powinności żakowskiej, hartując się na studenckich praktykach (wówczas obowiązkowych i zwanych robotniczymi – lata 70.). Ponadto pracowała jako wychowawczyni na koloniach, a na posadzie asystenta antykwarskiego – w PP „Desa” Dzieła Sztuki i Antyki. Później – analityka w laboratorium bakteriologii WZSChPiG w Poznaniu. Kolejne studia podjęła w 1980 roku w Akademii Ekonomicznej.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Publikacje. Liczne utwory artystyczne jej autorstwa (poezja, proza, eseje, grafiki) i artykuły czy fotografie nasyciły treściami w różnych tonacjach i formach: łamy drukowanych czasopism ogólnopolskich, regionalnych i polonijnych (intensywniej od 1989 r.).
⇒⇒⇒⇒⇒ W źródłach edytorstwa autorskiego ⇐⇐⇐⇐⇐ Od 2006 do 2019 r. pierwszym ich lądowiskiem była Gazeta Autorska „IMPRESJee”, kontynuowana obecnie jako Gazeta Autorska IMPRESJee.pl − w niej opublikowała już ok. 1400 artykułów i utworów swojego autorstwa. Niemało pośród nich obszernych tekstowych (od 20 do 40 stron PN) czy np. fotoreportaży. Inne utwory zamieszczała w oazach własnych autorskich witryn artystycznych pn.: Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska (2007-2019), a niektóre − odsłoniła w tomiku poetyckim pt. „Szepty dalekobieżne” (San Francisco, 2009).
⇒⇒⇒⇒⇒ W książkach innych autorów ⇐⇐⇐⇐⇐ Zaskakują w książkach biograficznych innych artystów, np. Miklosza Deki Czurei, wirtuoza skrzypiec, Króla Czardasza, pt. „Potępienie Miklosza” (2009) czy wydanej pod jej redakcją „Księdze romskiej. Autobiografia. Prawo. Słownik” Władysława Iszkiewicza (2012), artysty i dyrektora Cygańskiego Zespołu „Roma”, w latach 70. – emigranta do Szwecji. Najnowsze publikacje drukiem, to wstęp do niedawno wydrukowanego tomu poezji pt. „Masada” Piotra Chrzczonowicza (2022).
⇒⇒⇒⇒⇒ Na skrzydłach pegazów do czasopism literackich i kulturalnych ⇐⇐⇐⇐⇐ Eseje, różne artykuły, wywiady, reportaże, recenzje, felietony, fotografie, utwory poetyckie, aforyzmy, rysunki i grafiki jej autorstwa opublikowały także czasopisma ukazujące się w Polsce, m.in.: Miesięcznik Kulturalny „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław (nagrodzona w konkursie w 1996 r.); Dziennik Wielkopolan „Dzisiaj” (1989-1991), miesięcznik „Merkuriusz Polska”, „Gazeta Wyborcza”, Tygodnik Regionalny „Gazeta Częstochowska”, Kulturalne „ABC”, Gazeta Regionalna.com, periodyk kulturalny WO ZLP „Wielkopolski Widnokrąg”, miesięcznik „Welcome to Poznań”, „Forum Wielkopolski”, Magazyn Muzyczny „Brzmienia”, „Studzienka”, portal e-poznan.pl, kwartalnik „Aspekty Kulturalne”, poznański kwartalnik kulturalny „Protokół Kulturalny” - w nim niedawno w nr. 84/2023 pomieszczone zostały esej, wiersz i grafiki.
⇒⇒⇒⇒⇒ W antologiach⇐⇐⇐⇐⇐ Utwory poetyckie jej autorstwa w antologiach poezji współczesnej Fundacji Literackiej „Jak podanie ręki” i WO ZLP (2017 -2022) − tamże w antologiach dwujęzycznych stały się w przekładach zrozumiałe dla Niemców, Anglików, Francuzów, Hiszpanów i Litwinów. A w antologiach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Kalisz stolicą aforyzmu” czy „Po-tyczkach aforystów” opublikowane zostały nie tylko wiersze, aforyzmy, esej, grafika (2017-2022). W charytatywnej „Antologii dla Filipka” z inicjatywy internetowej grupy literackiej „Peron literacki”. wyd. KryWaj Krystyna Wajda (maj 2023) oraz pracy zbiorowej, poświęconej pamięci Czerwca 1956, w 67. rocznicę buntu w Poznaniu, pt. „Którzy pogardy nie mogli znieść”, Wydawnictwo Miejskie Posnania, Poznań 28 czerwiec 2023.
⇒⇒⇒⇒⇒ W teatrze⇐⇐⇐⇐⇐Jeden z aforyzmów obrał na motto spektaklu Częstochowski Teatr Tańca Włodzimierza Kucy (spektakle grano w 2018 i 2019 r.).
⇒⇒⇒⇒⇒W witrynach środowiskowych⇐⇐⇐⇐⇐ Różne artykuły i utwory opublikowały również media stowarzyszeń dziennikarskich i artystycznych. (Przykładowe tytuły czasopism i inne szczegółowe informacje są podane w dziale: Redakcja w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Obrazy, grafiki, rysunki w publikacjach. Wiążąc wątki dziennikarsko-redaktorskie z artystycznymi predylekcjami i krytycznym okiem, ujawniła sygnały o niektórych swoich pracach plastycznych: w Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” − satyrycznych w latach 1989-1991. Innych zaś w mies. „Welcome to Poznań”, mies. „Merkuriusz Polska”. Nie ustaje w tym dziele, dowodząc swojej drogi kontynuacją mowy do świata także kreskami czy paletą barw w grafikach i obrazach. Niektóre publikowała od 2006 r. w swojej pierwszej Gazecie Autorskiej „IMPRESJee", obecnie zaś w kontynuatorce − Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl. We własnych artystycznych witrynach autorskich: Poezja i ArtGrafPoeFoto zamieszczała je w latach 2007 – 2019. Ubarwiła nimi własny tomik poetycki „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009). Pojawiły się także na okładkach książek poetyckich, m.in.: Lednickiej Wiosny Poetyckiej: „Żeby marzyć” (2014), „W gaju poezji” Jana Grada (2016). Znalazły podobnie przyjazne, ciekawe otoczenie w wydawnictwach WO ZLP i Fundacji Literackiej „Jak podanie ręki”: antologii poezji związanej z IV Międzynarodową Konferencją Poetycką pt. „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020), tomie poezji Teodozji Zariwnej pt. „Ziemia siedmiu wiatrów” (2022) i antologii współczesnej poezji polsko-litewskiej (2022).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒⇒⇒ Prezentacje literackie na żywo. Utwory poetyckie z tomu poetyckiego Stefanii Goleni Pruszyńskiej „Szepty dalekobieżne” czytał na antenie Radia Emaus w cyklicznej audycji „Posłuchaj bicia serca” znany recytator Jan Janusz Tycner (2012). Prezentowała je także jako uczestniczka Międzynarodowych Konferencji Poetyckich i odbywających się w ramach tego wydarzenia kaliskich „Aforystykonach”, organizowanych przez WO ZLP (2017-2022), ostatnio podczas VI MKP w Kaliszu na „Aforystykonie” (2022).
Będąc rzeczniczką zbliżania ludzi wielu kultur, zwłaszcza twórców, w tym reprezentujących mniejszości narodowe w Polsce, wielokrotnie swoje utwory przedstawiała jako gość międzynarodowych festiwali kulturalnych, np.: Światowych Spotkań Kultury Romskiej czy uroczystych inauguracji Międzynarodowego Dnia Romów (8 marca 2008 roku do wspólnego występu poetyckiego w Pałacu Działyńskich zaprosiła Dominika Górnego), a w sierpniu 2017 r. wystąpiła jako poetycki gość programowy podczas koncertu Europejskiej Orkiestry Romskiej w Auli UAM.
Czytała swoje wiersze, aforyzmy czy utwory satyryczne m.in.: na literackich spotkaniach autorskich w: klubie ZAK („Jesienne impresje”, 2006) i macierzystym poznańskim Klubie Literackim „Dąbrówka” (m.in. wieczór pn. „Iluzjonia” w 2017 r.) w Pałacu Działyńskich w Poznaniu (2008), Domu Bretanii, Międzynarodowym Domu Kultury w Międzyzdrojach, m.in. jako gość warsztatów literackich prowadzonych przez Jerzego Grupińskiego (2008), kilkakrotnie w Domu Romskim (np. na integracyjnych spotkaniach literackich w ramach Światowych Spotkań z Kulturą Romską), Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie, Muzeum Etnograficznym w Poznaniu. Także na specjalnej autorskiej biesiadzie poetycko-muzycznej w sanatorium w Ludwikowie (2008) i np. jako gość poznańskiego 38. Dwujęzycznego Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego podczas festynu tej niezwykłej oazy edukacyjnej (2019), a ostatnio w tej szkole na spotkaniu wigilijnym dla seniorów (grudzień 2022). Również poza Polską – w Helladzie na Krecie w Rethymnonie i Adelianos Kampos (2010).
To tylko część przykładów prezentacji i różnych wystąpień publicznych.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Prace plastyczne na wystawach: MASTRiN: w Pałacu Działyńskich „Harmonia”, dedykowanej Czesławowi Miłoszowi w Roku Czesława Miłosza (2011) oraz w Bibliotece w Buku (2012), a w Auli UAM − na ekspozycji będącej wydarzeniem powiązanym tematycznie z koncertem Międzynarodowej Orkiestry Romskiej (2017). Także eksponowane były w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim (2019). Podczas oficjalnej inauguracji V Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej prezentowała je w Auli Lubrańskiego w Collegium Minus UAM, w ramach programu tego wydarzenia (2021). Ponadto − w macierzystym poznańskim Klubie Literackim „Dąbrówka”, m.in. na spotkaniu autorskim „Iluzjonia” w 2017 r., a poza Polską − w Rethymnonie i Adelianos Kampos (Kreta – Grecja, 2010).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Nagrody: w konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Nauka: Wiedzę akademicką zdobywała w UAM oraz AE.
⇒⇒⇒⇒⇒ W organizacjach m.in. członkini: od 2001 roku Zarządu Głównego Związku Zawodowego Dziennikarzy, od 2005 roku (dwie kadencje, czyli 8 lat) Zarządu Głównego Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy oraz członkini poznańskiego oddziału KSD, poznańskiego Klubu Literackiego (od 70. roku XX w.), a kaliskiego Klubu Aforystów WO ZLP (od 2017 r.).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Upodobania, poglądy: Miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka rozwoju dialogu kultur.