Opera Poznańska przygotowała na kwiecień liczne atrakcje. Propozycje ucieszą szczególnie miłośników baletu oraz klasyki operowej. Z myślą o rodzinach zaplanowała programowe koncerty familijne i warsztaty dla dzieci i dorosłych. A na artystyczny wielki deser – w wydaniu koncertowym „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki, ojca polskiej opery narodowej, w Filharmonii Berlińskiej.
Poznańska publiczność zaraz po świętach – 5 i 6 kwietnia będzie miała okazję uczestniczyć w wieczorze baletowym Karola Szymanowskiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego w choreografii Danieli Cardim i Edwarda Cluga, postrzeganych jako ikony w tej dziedzinie. Spektakl ten na scenie Teatru Wielkiego będzie premierą. Muzyczną oprawę baletu uświetnią soliści Chóru i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka.
Od 12 do 14 kwietnia pod dachem poznańskiej sceny Pod Pegazem rozbrzmiewać będzie muzyka Verdiego i śpiew wykonawców opery „Rigoletto” w reżyserii Marcina Bortkiewicza. Opera Giuseppe Verdiego od premiery w weneckim Teatro la Fenice jest grana już 173 lata na scenach operowych i cieszy się nieustającym uznaniem. Walory muzyczne i libretto autorstwa Francesca Marii Piavego, stworzone na kanwie dramatu „Król się bawi” Victora Hugo, przyciągają nie tylko publiczność, lecz również twórców spektakli sztuki operowej i krytyków muzycznych. To dzieło Verdiego doczekało się licznych stylistyk prezentacji scenicznych na świecie, współcześnie niejednokrotnie zaskoczyło odległymi od kanonu adaptacjami ze scenografią np. Las Vegas. Dla koneserów i miłośników wielkich oper wielkich mistrzów poznański spektakl „Rigoletta”, wyreżyserowany przez M. Bortkiewicza, może być niespodzianką. Spektakl ten miał premierę w Teatrze Wielkim – 13 października 2017 roku.
Dzieło wielkiej klasyki „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki w inscenizacji włoskiej reżyserki Ilarii Lanzino jest propozycją na 19 i 20 kwietnia. Po sukcesie „Jawnuty” Moniuszki w reżyserii utalentowanej Włoszki, za którą pod koniec 2023 r. ta opera zdobyła nagrodę The International Opera Awards w kategorii „dzieło odkryte na nowo”, można się spodziewać kolejnego novum inscenizacyjnego. Już z pierwszej odsłony rąbka tajemnicy, dokonanej przez Teatr Wielki, wynika, że I. Lanzino najsłynniejszą polską operę „wpisuje w obecne czasy i otwiera zupełnie nowe konteksty”, sprawiając, że „wyraziście zarysowane postacie są zaskakująco współczesne”.
W trzeciej dekadzie kwietnia „Straszny dwór”, trzecia, największa opera Stanisława Moniuszki, zagości w Filharmonii Berlińskiej w wersji koncertowej. Będzie to wyjątkowy wieczór w tej szacownej niemieckiej instytucji kultury. Publiczność stolicy Niemiec będzie miała okazję poznać kolejne polskie dzieło z dorobku kompozytorskiego Moniuszki. Po gorąco przyjętych koncertowych prezentacjach „Halki” w 2019 roku i „Parii” w 2023 roku – na wielkiej berlińskiej scenie ze „Strasznym dworem” Stanisława Moniuszki wystąpią: Ruslana Koval (sopran), Gosha Kowalinska (mezzosopran), Piotr Kalina (tenor) i Stanislav Kuflyuk (baryton) i in. oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Maestro Marco Guidariniego. Gospodarzem wieczoru będzie Frederik Hanssen („Der Tagesspiegel”). „Kwintesencja polskiej muzyki, bogactwo harmonii, ponadczasowe piękno – jedyny taki wieczór w Berlinie!” – akcentuje walory tegorocznej prezentacji polskiej opery Teatr Wielki w Poznaniu.
W repertuarze dla rodzin i dzieci opera stolicy Wielkopolski przygotowała koncerty familijne, „Historie na dęte” na 26-27 i 28 kwietnia oraz warsztaty dla dzieci i dorosłych: „Robimy operę!” – 7 kwietnia; balet dla dzieci – 13 i 20 kwietnia; balet dla dorosłych – 20 kwietnia.
Stefania Pruszyńska
Źródło inf. repertuarowych i fot.: Teatr Wielki w Poznaniu
Fot. scen z baletu „Stabat Mater” i opery „Rigoletto”w Teatrze Wielkim w Poznaniu: Maciej Zakrzewski