Redakcja. Informacje
Od Redaktor naczelnej
Miło mi powitać Panią, Pana pośród licznego grona Czytelników Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl, która jest niezależnym i niekomercyjnym tytułem prasy internetowej, zawierającym zasoby 2 moich mediów: tutejszego portalu i część materiałów z wcześniejszej Gazety Autorskiej „IMPRESJee” (nr 2190 w Rejestrze Prasy Regionalnej w SO w Poznaniu).
W wypowiedzi skarby nowe w opozycji do pokonanych zmurszałych. Cenię wolność wypowiedzi twórczej, artystycznej. To, co wyobraźnia czy wrażliwość albo inne właściwości istotne dla aktu twórczego mogą odsłaniać w przekazach artystycznych i barwić także artyzmami różnogatunkowe publikacje, polemizując, rozsypując aluzje, komentarz satyryczny, metaforę − ustanawia żywioły, które pozostawiają czytelnikom jako ich odbiorcom ogromną swobodę interpretacyjną. Niejako angażują odbiorców do wtórnego aktu twórczego czy inspirują do własnej wypowiedzi artystycznej.
Swoboda w wyborze tematów i wolność słowa, wolność prasy umocowały się we współczesności. Warto pamiętać jednak, że wolność słowa to cenna zdobycz (w Polsce od czasu przemiany ustrojowej w 1989 roku, a od dawna standard w krajach Zachodu). To prawo do krytyki, wyrażania poglądów, idei. Bynajmniej nie znaczy prawa do naruszania praw innych osób, chroniących ich dobra, począwszy od godności i wizerunku.
Wolność słowa a kultura osobista… W rozhulanej swobodami rzeczywistości najdobitniej dowodzą mankamentów (może nawet przywar) w pojmowaniu wolności słowa − góry wpisów w forach dyskusyjno-komentatorskich w różnych mediach, a całe pasma górskie w najpopularniejszych − mainstreamowych. Iluż anonimowych komentatorów publikacji publicznie swoimi wpisami wprowadza w błąd (fake newsy), prawi w nich prostackie złośliwości czy gustuje w inwektywach, wulgaryzmach, w tym pod adresem różnych postaci życia publicznego, nie tylko polskiego. Co gorsza, najczęściej ledwo co wykazując umiejętność pisania po polsku, co może także zastanawiać. Poza wszystkim, wizerunkowi kultury osobistej Polaków takie rozumienie wolności słowa chluby nie przynosi. A czytają te komentarze analitycy opinii publicznej i badacze nastrojów społecznych − nie tylko z Polski.
Dawniej − na smyczy i w kagańcu cenzury. W poprzednim systemie prasa, radio i telewizja były zmonopolizowane przez państwo. Obowiązywała cenzura polityczna i gloryfikująca władzę propaganda, wcielana w życie publiczne i prywatne licznymi nakazami i zakazami. Zadaniem cenzury było zwalczanie wszelkich przejawów krytyki i demistyfikacji władzy, systemu i codziennej rzeczywistości. Cenzorzy obsesyjnie wręcz doszukiwali się naruszających zakazy w treściach pisanych i mówionych czy śpiewanych − słów i sformułowań. Skreślali słowa, partie tekstu. Wydawali zezwolenie na druk albo nie dopuszczali do druku. Praktyki cenzorskie szczególnie dotkliwie nękały ludzi pióra − pisarzy i dziennikarzy. Kto zaś był podejrzany o zakazaną działalność opozycyjną lub sprzyjanie opozycji (była to działalność podziemna), ustalała indagacja, śledzenie, przesłuchiwania. A literatura z Zachodu? − to był ciężki kaliber dowodowy dla służb tropiących spiski.
Twórcza elita z czasem szukała sposobów na swoistą praktykę literacką − dobrze w niej się zadomowił nurt satyryczny, a metafory bojkotowały liczne narzucone normy, w tym zaś szczególnie te, które nakazywały niedowidzenie tego, co w rzeczywistości aż skrzeczało złowróżbnie dla władz. Lukrowanie goryczy społeczeństwa propagandowymi zabiegami na niewiele się zdawało. Ducha przydawały różne aluzyjne przekazy czy dowcipy trafiające do obiegu publicznego.
A celował w smakowitościach z najwyższej półki aluzyjnej i satyrycznej − osławiony poznański kabaret „Tey” z Zenonem Laskowikiem i Krzystofem Jaślarem − jego ojcami chrzestnymi i m.in. z wpisanym w pamięć rozbrajającym Bohdanem Smoleniem. Repertuarem kabaretowym i kreacjami artystycznymi wpisał się ten team na moją listę naturalnego lecznictwa masowego Polaków w latach 70. i 80, czyli na listę efektywnej tłumnej detoksykacji ustrojowej. „Tey” złożył swoje tarcze i szable w 1988 roku. (Zszedł ze sceny rok przed przełomem). Pozwolę sobie też na dopisanie do zasług własnych tego nurtu choćby kilku wersów stworzonych przeze mnie na temat 1-majowych pochodów w latach 70. − niestety, nieopacznie, bo chyba w niekoniecznie dyskretnym czy lojalnym towarzystwie:
Stefania Pruszyńska
O wilku i motylkach
Rok w rok
Lat co najmniej kilka
Motylki siadały
na portretach wilka
Aż namalowały
Portret Motylka
Krążyło też wówczas w mowie potocznej wielce przenikliwe powiedzenie o praktykach prześladowczych, stosowanych przez ówczesne władze: „Dajcie człowieka, a przepis się znajdzie”. Łatwo więc można było stracić pracę, czyli trafić na bruk, czy też nie mniej dotkliwie odczuć piołunowe smaki „węszycielstwa” nadgorliwych funkcjonariuszy w cywilnych garniturach. Niejeden płacił za nie w smak władzy poglądy czy konspiracyjną antykomunistyczną aktywność złamaną biografią zawodową i zrujnowanym życiem. Niektórzy decydowali się na emigrację z Polski, czyli ucieczkę z terytorium ograniczającego nie tylko swobody obywatelskie, represyjnego, lecz też intelektualną drogę zawodową − za „żelazną kurtynę”, jak nazywano granicę między państwami Układu Warszawskiego a Zachodem. Z najbardziej znanych z tych, którzy wyemigrowali z Poznania, był Stanisław Barańczak − poeta i wykładowca na Wydziale Filologii Polskiej UAM, jeden z głównych twórców Nowej Fali i działacz Komitetu Obrony Robotników (KOR). Napomykam o tym z myślą o tych z Państwa, mających jeszcze niezbyt pękate kalendarze żywota, a więc możliwe, że mało rozeznanych w tych wątkach powojennej polskiej historii.
Kilka słów o sobie. Od 1989 roku, czyli już ponad 32 lat, pracuję w redakcjach i wydawnictwach. W moim zawodowym dossier mieści się zarówno praca etatowa (Dziennik Wielkopolan „Dzisiaj”, wydawnictwo amerykańsko-polskie US West Polska, „Gazeta Targowa”, tygodnik „Wprost”), jak i od 2006 roku redagowanie i wydawanie własnej Gazety Autorskiej „IMPRESJee” www.impresjeee.blox.pl (obecnie kontynuowanej pod nową nazwą-domeną IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, o czym wspomniałam na wstępie) o dominującym profilu kulturalnym z artystyczną stylistyką. Mam oprócz doświadczenia dziennikarskiego − 32-letnie doświadczenie w redakcji-korekcie źródeł pisanych (książek literackich: poezji i prozy, antologii, artystycznych wydawnictw monograficznych, publikacji książkowych biograficznych, krytyki literackiej, albumów, prac naukowych i wydawnictw naukowych, czasopism ogólnopolskich, biuletynów) i ze współpracy w różnych okresach z różnymi wydawnictwami i redakcjami ogólnopolskich lub regionalnych kulturalnych, literackich oraz polonijnych tytułów prasowych (Hamburg, Londyn − do 2010 roku), gremiami przedstawicielskimi środowisk artystycznych, okazjonalnie z wydawcami indywidualnymi i autorami. Od wielu lat z wybranymi czasopismami kulturalno-literackimi i w różnych aspektach − z OP ZLP, a od 2016 roku z WO ZLP i Fundacją Literacką „Jak podanie ręki”.
Kontynuując twórczość artystyczną: literacką i plastyczną, skupiam się teraz w dużej mierze na pracach związanych z jej przygotowaniami do druku czy prezentacjami na wystawach.
Profil tematyczny Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl, który wybrałam, zdecydowanie przechyla szalę kultury. A w tej dziedzinie wszystko, co tchnie literaturą i życiem literackim, zarówno tym współczesnym, obserwowanym w miarę możliwości czasowych także z pozycji uczestniczki, jak i tym dawnym, do którego anegdot, szczegółów czy nawet pikantych sosów towarzyskich warto dotrzeć wyborem rzadko dostępnych źródeł − uznaję za żywe doświadczenie, sycące i artystycznie, i intelektualnie, zatem warte uwagi, by przy okazji przypominania wybranych postaci, ich twórczości, merytoryki literackiej, odsłaniać żywioły rozpętane dyskusjami czy polemikami. Z większości współczesnych autorskich i pokrewnych spotkań literackich, które najpierw ograniczyła lub uniemożliwiła pandemia, wyziera teraz nieco smutacki obraz − temparementy potencjalnych dyskutantów pozostają poza autopsją obserwatorską i dominuje styl prezentacji promocyjnych. Niektóre są wiązane z piosenką poetycką czy wystawą twórczości plastycznej. Nowe książki poznańskich piór rosną w stosy. To nadzwyczajna rzeczywistość! Smuci od 2021 roku brak siedziby Klubu Literackiego „Dąbrówka”. Ostatnio, w marcu, koleżeństwo klubowe znalazło dach na spotkanie w NOT. Sama zaś mogłam się wykazać jedynie uczestnictwem intencjonalnym.
Oczywiście, nauka, a dalej − problematyka społeczna i ekologiczna stanowią niejako drugi ocean moich zainteresowań. W nim łowię to, co przykuje moją uwagę, a wyostrza ją okołokulturalny wydźwięk wykwitu inwencji nauk humanistycznych czy też skala aktualnego rozwibrowania tematu społecznego lub ekologicznego. To problematyka mówiąca wiele o dynamice nauki czy o sporach społecznych. Powaga i wielość faktograficzna. Nauka to potęga. Niekiedy folguję sobie lekkim piórem, napotykając jakąś zmorę w sferze obyczaju czy to, co domaga się niekonwencjonalnego oglądu.
Kultura ze swoim tętnem objawia się nie tylko w wielkich znanych gmachach, pałacach, centrach czy domach kultury bibliotekach albo klubach, lecz również w wielu miejscach zaadaptowanych na potrzeby spotkań artystycznych. A a od kilku dobrych lat − w galeriach handlowych z powszechnie już znanymi salami kinowymi. W Poznaniu sygnalizuje ponadto swoją obecność w Starym Browarze i na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Niemało wydarzeń znajduje także przestrzeń w Urzędach: Miasta Poznania i Wielkopolskim Wojewódzkim czy ratuszu.
Pandemia, niestety, skazała realizatorów i twórców niemal na niebyt w wydaniu na żywo. A kiedy nieco folgi dawały złagodzone rygory sanitarne, okazywało się, że nad zainteresowaniem adresatów oferty tej dziedziny zdecydowanie górowały gorliwość organizatorów i inicjatywy artystów. Nikomu nie sprawiały przyjemności procedury wstępowe na programowe spotkanie czy spektakl, obowiązkowa maseczka, arytmetyka odległości od uczestników i obawa przed zakażeniem.
Poznańskie krużganki. Teatr operowy czy dramatyczny, a wreszcie też muzyczny, to scena wielkich kreacji, łączących co najmniej kilka sztuk. Instytucjonalne ostoje kultury inicjują zarazem sporo ciekawych wydarzeń pozaspektaklowych. Poznański Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki, jedna z moich ulubionych oaz, przyciąga od lat na niektóre spektakle także publiczność z zagranicy. Teatr Polski − ostatnio eksperymentuje. Zbiera za niektóre nowalijki reżyserskie i adaptacyjne klasyki i brawa, i krytykę. Tę ostatnią − środowisk wrażliwych na aspekty etyczne i religijne obyczajowości. Teatr Nowy − trwa na innej półce repertuarowej, ma także odrębną publiczność (pod tym względem odsłania się rywalizacja z Teatrem Polskim, od zawsze wikłająca widzów obu scen w arcytrudne do przełamania postrzeganie jednych przez drugich za nie mających dostatków dobrego gustu). Muzyczny natomiast ma co rusz nową ofertę dla miłośników „podkasanej muzy”: operetki i wodewilu. A Teatr Ósmego Dnia, wsławiony śmiałymi inicjatywami i spektaklami z posmakiem buntu i awangardy, nie ustaje, podobnie Teatr Tańca. Rozkwita Marka Zgaińskiego Mój Teatr, Teatr u Przyjaciół raz po raz daje znaki życia. Zbiera doświadczenia Asz Teatr. Odkrywam ostatnio nowe teatry autorskie. Pojawiły się − to dobry znak.
A polski kabaret, niestety, w ostatnich latach zbiesił się i dryfuje na morzu płytkiej obsceny, bawipublicznej draki − mało w nim kunsztu satyrycznego na poziomie prawdziwej sztuki tego gatunku. To podsumowanie repertuarowej dawki zniesmaczenia, zafundowanej przez spektakle obejrzane przeze mnie online. Może dawną dobrą markę ratuje Zenon Laskowik. Niestety, nie miałam w ostatnich latach okazji rozgościć się na widowni jego spektakli, pozostaję więc z nadzieją na konfrontację. A że nawet wróbelki ostatnio wyćwierkały jubileusz 50-lecia kabaretu „Tey” i zapowiadają już objawienie się w kwietniu 2022 r. Zenona Laskowika z Krzysztofem Jaślarem na deskach Sceny na Piętrze, pewnie nie będę tym razem pomawiać siebie o słomiany ogień w zamiarze wsłuchania się we wspomnieniowe partytury satyry na żywo.
Muzyka… ta tworzy kosmos. Filharmonia Poznańska z jej wytworną Aulą UAM − nie skąpi melomanom i obserwatorom niezwykle ciekawych programów, kontynuuje też cykle koncertowe czy konkursowe. Cieszy od kilku lat powrót do Poznania Dionizego Piątkowskiego z Erą Jazzu. Muzea: Narodowe z jego licznymi filiami, w tym Kraszewskiego, biblioteki, a zwłaszcza Raczyńskich, Uniwersytecka i publiczna Centrum Animacji Kulturalnych, to organizatorzy tak wielu wydarzeń, że sprostać uczestnictwu w nich, to doprawdy wyczyn ekwilibrystyczny z zegarami i kalendarzami. Pandemia odcisneła swoje piętno na tych niewątpliwie szacownych instytucjach, zamykanych wraz z kolejnymi falami plagi koronawirusowej. Nie sposób w tej wyliczance pominąć Centrum Kultury „Zamek” − labiryntu kulturalnego, inkubatora talentów, studni wielości imprez, siedziby: Teatru Lalki i Aktora i kina „Pałacowego”. Od dawien dawna imponuje swoją niezłomną strażą przy kulturaliach Dom Bretanii w Poznaniu. Aktualnie serwuje kolejne pobudzające zaciekawienie dania muzyczne i wiele innej proweniencji.
Z brawami dla muzyków, ludzi pióra, czarodziejskiego rynsztunku plastycznego i wielu innych sztuk! Środowisko artystyczne, stanowione przez indywidualistów, rozproszone, pozainstytucjonalne, ma własne drogi twórcze i do publiczności. Aktywności i twórczych instynktów artystów, jak się okazuje, zresztą od wiek wieków, nie jest w stanie zahamować żaden lockdown czy inne, a wcale nie tak znikome nieprzychylne wiatry, a nawet połamane żagle. Nie sposób ogarnąć kilkoma słowami komentarza wszystkich postaci, które wnoszą do skarbnicy kultury swoje ognie.
Nagroda „Dziennikarskie Koziołki 2017”
Wielką niespodzianką była dla mnie decyzja Wielkopolskiego Oddziału Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej, które wyróżniło mnie w ogólnopolskim plebiscycie zaszczytną nagrodą „Dziennikarskie Koziołki 2017” w kategorii: Redakcja. Ten laur − dyplom wraz ze statuetką autorstwa poznańskiego artysty rzeźbiarza Kazimierza Rafalika odebrałam 9 maja 2017 r. podczas gali laureatów w siedzibie Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Historia Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl. W 2006 roku zdecydowałam się na eksperymentalną formułę pierwszej własnej gazety: twórczą-autorską. Założyłam wówczas na platformie Blox.pl portal pod nazwą Gazeta Autorska „IMPRESJee” z adresem sieciowym: impresjeee.blox.pl. Motywowała mnie do takiego rozwiązania idea ekologicznego edytorstwa − bez papieru i pionierstwo dla przykładu. Przyjęłam również założenie, że możliwe jest godzenie tworzenia gazety z własną artystyczną pracą twórczą.
Redagując Gazetę Autorską „IMPRESJee” na platformie Blox.pl, przyciągnęłam uwagę ogromnej rzeszy Czytelników i wielu obserwatorów − statystyki czytelniczych wizyt, według informacji podawanych przez Blox.pl, wynosiły ok. 7, 7 mln, a wraz z założonymi również w Blox.pl moimi autorskimi portalami artystycznymi sięgały ponad 11 mln. Gazeta Autorska „IMPRESJee” zajmowała 1. miejsce w rankingu na TOP 1000 Blox.pl w kategorii: Media i także w ostatnich latach bardzo często 1. miejsce w kategorii: Prasa i Media.
Wybrana przeze mnie platforma Blox.pl przyciągnęła do 2019 roku ok. 600 tysięcy użytkowników. Wydawca platformy Blox.pl − Agora SA każdemu użytkownikowi prowadzącemu na niej witrynę przyznała niezależny status wydawcy witryny.
Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl jednakże zawiera materiały dwóch moich mediów: tutejszego portalu IMPRESJee.pl i niedostępnej od 29 kwietnia 2019 roku Gazety Autorskiej „IMPRESJee” www.impresjeee.blox.pl.
Siegając do przyczyn fuzji treści obu portali, przedstawię kilka istotnych faktów. W pewnym momencie, po latach rozkwitu różnych platform, na których miliony osób zakładały i prowadziły swoje portale − ich wydawcy, jeden po drugim, zaczęli je zamykać. Dostrzegłszy tę tendencję i spodziewając się podobnego scenariusza dla Blox.pl, założyłam w WordPress tutejszy portal IMPRESJee.pl − z własną niezależną domeną i wynajęłam serwer.
Zanim Agora SA zdecydowała o losie platformy Blox.pl, przez kilka lat redagowałam więc dwa własne media prasowe: Gazetę Autorską „IMPRESJee” na Blox.pl i równolegle portal IMPRESJee.pl, do którego niekiedy już wówczas przenosiłam niektóre publikacje. Po ostatecznej decyzji Agory SA o zamknięciu platformy Blox.pl (29.04.2019 r.) − stanęłam wobec konieczności scalenia zasobów obu portali. Gdy automatyczna konwersja materiałów z mojej gazety na Blox.pl do zasobów tutejszego portalu okazała się niemożliwa, pozostał mrówczy trud ręcznego przenoszenia góry publikacji z 13 lat. Nawet wybrana część tych publikacji stanowiła nie lada wyzwanie − wymagające wiele dodatkowej pracy oprócz bieżącej. Jednakże oceniłam od razu, że zarchiwizowanie materiałów gazety z Blox.pl li tylko na nośniku pamięci byłoby równoznaczne z szalbierstwem wobec siebie samej i także treści ważnych dla dominującej w nich tematycznie dziedziny kultury, bowiem znaczyłoby zniknięcie tych publikacji z oka publicznego w Sieci.
Treści w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl są uporządkowane według dwóch systematyk: kategoria i tag. Kategorie, odpowiedniki działów Redakcji, znajdują się na górze strony głównej. Natomiast hasła z prawej strony to lista tagów. Na końcu hasła tagu podana jest liczba publikacji (taksonomia). Na stronie głównej jest do Państwa dyspozycji aktywna wyszukiwarka gazety.
Zapraszam Panią, Pana do lektury Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl i podanych niżej informacji o Redakcji, Autorach oraz m.in. ofercie patronackiej, ogłoszeniowej i przedruków.
Stefania Golenia Pruszyńska
REDAKCJA GAZETY AUTORSKIEJ IMPRESJee.pl www.impresjee.pl
Właścicielka, wydawca, redaktor naczelna
Stefania Golenia
Adresy kontaktowe:
⇒ redakcja.impresjee.pl@onet.eu
⇒ stefania.pruszynska@poczta.fm
WSPÓŁPRACUJĄ:
♦Dominik Golenia, założyciel portalu IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, autor logo IMPRESJee.pl, drugi administrator Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, konsultant ds. techniczno-informatycznych, logistyk, fotoreporter Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, autor: fotografii artystycznych, reportażowych, laureat Konkursu Fotograficznego „Wielkopolska Press Photo 2010”
♦ Redaktorzy angażujący się w wybranych aspektach akcyjnie i informacyjnie: Adelajda Bigońska, Paul Wiezard, Abelard Z. Wiński, Adam Zdrojecki
AUTORZY Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
Stefania Pruszyńska, Autoportret ze skrzypcami i księżycem w kwiatach
Stefania Pruszyńska, Stefania Golenia Pruszyńska (oficjalnie: Stefania Golenia) − pomysłodawczyni-twórczyni Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, jej wydawca, redaktor naczelna, dziennikarka, autorka. Eseistka, recenzentka, felietonistka, reportażystka. Poetka, aforystka, satyryk i autorka innych utworów literackich, artystka − autorka różnych utworów sztuki plastycznej: grafik, obrazów, rysunków. Autorka fotografii reportażowych i artystycznych. Animatorka kulturalna.
Dominik Golenia − fotoreporter Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, autor: fotografii artystycznych, reportażowych, laureat Konkursu Fotograficznego „Wielkopolska Press Photo 2010”
AUTORZY ARTYKUŁÓW, UTWORÓW I INFORMACJI oraz CYTOWANI w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl: Adam Asnyk, Krzysztof Kamil Baczyński, Wiktor Bagiński, Marcin Bajerowicz, Jadwiga Badowska-Muszyńska, Danuta Bartosz, Stanisław Barańczak, Miron Białoszewski, Adelajda Bigońska, Andrzej Błaszczak, Tadeusz Borowski, Stefan Bratkowski, Switłana Bresławska, Kazimierz Burnat, Ares Chadzinikolau, Nikos Chadzinikolau, Andrzej Haegenbarth, Ryszard Chojnacki, Piotr Chrystyniak, Ryszard Danecki, Wojciech Dąbrowski, Włodzimierz Dopierała, Adolf Dygasiński, Jerzy Ficowski, Ferdynand Froissart, Dominik Golenia, Witold Gombrowicz, Dominik Górny, Karol Górski, Janusz Grot, Jerzy Grupiński, Krystyna Grys, Tadeusz Guz, Małgorzata Jańczak, Jerzy Jernas, Oskar Jernas, Anna Kamieńska, Katarzyna Kamińska, Andrzej Kamprowski, Jan Kasprowicz, Barbara Kęcińska-Lempka, Tomasz J. Kostyła, Tadeusz Kotarbiński, Jan Kotlarz, Marek Kośmider, Jarosław Królikowski, Tomasz Kruczek, Lech Konopiński, Bartłomiej Kucharski, Krystyna Kurczab-Redlich, Czesław Miłosz, Cyprian Kamil Norwid, Marcin Nowak, Andrzej Olechowki, Agnieszka Osiecka, Bronisława Ostrowska, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Agnieszka Piwar, Dionizy Piątkowski, Ryszard Podlewski, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Stefania Pruszyńska (Stefania Golenia Pruszyńska, Stefania Golenia), Jerzy Przystawa, Anna Pupin, Kazimierz Rafalik, Tadeusz Różewicz, Paweł Sablik, Henryk Sienkiewicz, Aleksandra Sobocińska, Michał J. Stankiewicz, Edward Stachura, Leopold Staff, Tadeusz Stirmer, Bruno Schulz, Józef Szajna, Jan Izydor Sztaudynger, Wisława Szymborska, Arkadiusz Trojakowski, Olga Tokarczuk, Julian Tuwim, Agata Wawrzyniak, Sylwia Wilczak, Andrzej Wilowski, Abelard Z. Wiński, Adam Wiśniewski, Marek Zaradniak, Krzysztof Wodniczak, Mariola Zdancewicz, Adam Zdrojecki, Kalina Izabela Zioła, Stefan Żeromski
AUTORZY FOTOGRAFII: Adrian Niss, Edward Balcerzan, Bartek Barczyk, Osko Bogunia, Krzysztof Borkowski, Iga Borowska-Krajnik, Bożena Fibik-Beim, Łukasz Chmielewski, Wojciech Dąbrowski, Karl Forster, Dominik Golenia, Grzegorz Gołębniak, Robert Gorączniak, Dominik Górny, Andrzej Grabowski, Anna Jagiełłowicz, Tomasz Jaworski, Arkadiusz Kaczmarek, M. Kaczyński, Tomasz Kalinowski, Mieczysław Kampa, Karolina Kasprzak, Jerzy Kralkowski, Ewa Krasucka, Piotr Ligier, Michał Leśkiewicz, Delfin Łakatosz, Marcin Michoń, Juliusz Multarzyński, Irena Murawa, Zbigniew Ostrowski, Magdalena Ośko, Tomasz Papierski, Ludwika Piosik-Gołębiewska, Stefania Pruszyńska, Przemysław Przybyła, Frauke-Riether, Janusz Romaniszyn, Elżbieta Skowron, Maciej Włodarski, Łukasz Widziszowski, Marek Zakrzewski, Katarzyna Zalewska
♦ AUTORZY FILMÓW I FILMY
Delfin Łakatosz ♦film z koncertu międzynarodowej orkiestry cygańskiej z poezją czytaną ze sceny i wystawą utworów sztuki plastycznej: obrazów, grafik, rysunków w Auli UAM w Poznaniu (20 sierpnia 2017 r.) ♦ film z przedpremierowego koncertu orkiestry romskiej w Urzędzie Miasta Poznania (29 lipca 2016 r.) ♦ film „Pałac ze sztuką” (17 listopada 2018 r.) ♦relacja filmowa z XII Światowych Spotkań z Kulturą Romską ♦ relacja filmowa z XIII Światowych Spotkań z Kulturą Romską (sierpień 2019)
Spot filmowy MSWiA „Taki z ciebie mocarz”, związany z informacyjną kampanią antydopalaczową, w którą popularyzatorsko zaangażowała się Redakcja IMPRESJee.pl www.impresjee.pl („Kampania »Dopalacze kradną życie« rozpoczęta http://impresjee.pl/kampania-dopalacze-kradna-zycie-rozpoczeta/)
Spot filmowy MSWiA związany z akcją edukacyjną w 2019 r. „Narkotyki i dopalacze zabijają”, udostępniony w publikacji: „MSWiA ostrzega młodych ludzi…” http://impresjee.pl/mswia-ostrzega-mlodych-ludzi-narkotyki-i-dopalacze-zabijaja/.
Ochrona prawna treści i utworów wizualnych
Treści (artykuły: eseje, recenzje, felietony, wywiady, reportaże, szkice literackie, utwory poetyckie i literackie) i obrazy (rysunki, szkice, grafiki, znak logo) oraz fotografie opublikowane w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl są chronione z mocy obowiązujących ustaw o prawie autorskim, prawach intelektualnych i pokrewnych oraz bazach danych.
Redakcja nie dozwala na kopiowanie, powielanie, przedrukowywanie: rysunków, grafik, obrazów, szkiców i fotografii ani w całości, ani ich fragmentów, stanowiących utwory autorskie, artystyczne, opublikowane w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, niezależnie czy są opublikowane jako pojedyncze ilustracje czy stanowią ilustrację do publikacji tekstowej.
Redakcja wskazuje też, że naruszanie prawa autorów służących ochronie ich własności intelektualnej, artystycznej, materialnej jednoznacznie godzi w ich dobra prawne, materialne i inne.
Naruszenie zakazu korzystania z utworów wizualnych opublikowanych w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl obciąży odpowiedzialnością prawną i materialną osoby dokonujące tych naruszeń.
Utwory wizualne i ich przedruki pozyskane przez Redakcję z innych źródeł. Wyjątki. Redakcja nie jest dawcą licencji na publikację utworów czy przedruków pozyskanych drogą licencji od ich autorów lub ze źródeł udostępniających je. Dawcami takich licencji czy zgód na przedruk bądź publikację są autorzy tych utworów i źródła, od których sama pozyskała licencję na przedruk.
Zainteresowanych przedrukiem utworów udostępnianych licencją z nieograniczonym prawem do przedruku i gdy np. wg licencji można przedrukowany materiał dowolnie modyfikować i formatować, Redakcja zachęca do przedrukowania tego utworu z jego źródła. Redakcja wyjaśnia, że pozyskana tego typu licencja, uprawniająca do modyfikacji utworu wizualnego, często inspiruje Redakcję Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl do artystycznej formy jego prezentacji, co nie upoważnia do korzystania z niego w tej postaci przez inne osoby, inne medium, portal itp., lecz też tym samym nie ogranicza prawa do przedruku utworu w wersji oryginalnej, podanej w źródle wydającym licencję na przedruk.
TEKSTY I MATERIAŁY NADSYŁANE DO REDAKCJI
Redakcja Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl:
⇒ Podejmuje decyzje o publikacji materiału na podstawie ustaleń z ich Autorami. Nie gwarantuje publikacji nie zamówionych materiałów ani honorariów za nie;
⇒ Przyjmuje teksty wyłącznie od ich Autorów, starannie zredagowane, w programie Word i podane czcionką 12 Times New Roman, a materiały wizualne − w formacie JPG;
Nie będzie publikować tekstów złej jakości merytorycznej, niestarannie zredagowanych, nadesłanych przez osoby trzecie czy w formie skanu publikacji z innego medium, podanych inną czcionką niż wskazana oraz mocujących w treściach promocję (towarów handlowych, usług, zapowiedzi imprez komercyjnych itp.);
⇒ Osobom zainteresowanym publikacją promocyjną (reklamową) proponuje patronat medialny lub ogłoszenie reklamowe.
PRZEDRUKI TEKSTÓW. Przedrukowany może być jedynie tekst, na który Redakcja reprezentująca Wydawcę udzieliła licencji. Otrzymanie licencji na przedruk materiału tekstowego jest uwarunkowane uzyskaniem zgody Redakcji Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, zawarciem umowy pisemnej i spełnieniem warunków tej umowy (odpłatność za przedruk bądź przedruk na innych zasadach, lecz wyłącznie wg umowy pisemnej).
Redakcja nie udziela zgody i licencji na przedruki materiałów tekstowych, na których przedruk sama uzyskała licencję. O licencję na taki przedruk należy wystąpić do źródła tego materiału (wydawcy, redakcji, właściciela portalu itp.).
PATRONATY I OGŁOSZENIA
PATRONATY. Tych z Państwa, którzy są zainteresowani patronatem medialnym Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl (publikacją materiałów związanych z organizowanym wydarzeniem: plakaty, fotografie, treści), Redakcja informuje, że patronat jako forma medialnego wsparcia promocyjnego Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl Organizatorów inicjatyw (wydarzeń w przestrzeni publicznej i in., np. konferencji, festiwali itp.) − jest świadczeniem obustronnym i wymaga ustalenia wzajemnych zobowiązań oraz zawarcia umowy pisemnej.
Redakcja przyjmuje wnioski o patronat co najmniej 4-tygodnie przed wydarzeniem. We wniosku-zgłoszeniu należy podać inf. o dniu i miejscu wydarzenia, scharakteryzować wydarzenie, wskazać Organizatora i osobę odpowiedzialną za kontakt i dostarczenie gotowych materiałów do publikacji.
Zawarta umowa (pisemna) będzie uznawana za podstawę realizacji patronatu na rzecz Organizatora wydarzenia przez Wydawcę Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, a Organizatora będzie obligowała do spełnienia podanych w umowie Jego zobowiązań wobec Wydawcy, którego reprezentuje realizatorka patronatu: Redakcja Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl.
Ze strony Redakcji Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (realizującej patronat i będącej w takiej sytuacji przedstawicielem Wydawcy) zobowiązaniem wobec Organizatora wydarzenia objętego patronatem będzie publikacja materiałów przygotowanych i zasłanych przez Niego przed wydarzeniem i w trakcie wydarzenia (plakaty, program, fotografie, teksty, lecz wyłącznie związane bezpośrednio z wydarzeniem i jego przebiegiem).
Ze strony zaś Organizatora podstawowym świadczeniem wobec Wydawcy Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl będzie zamieszczenie logo Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl w materiałach związanych z wydarzeniem (na plakatach, zaproszeniach itp.). Inne świadczenia Organizatora, które na zasadzie wzajemności zaproponuje Wydawcy Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl, zostaną ujęte w umowie (począwszy od zapewnienia i rezerwacji oznakowanego miejsca na wydarzeniu dla Wydawcy i/lub przedstawiciela Wydawcy, ogłoszenia patrona podczas wydarzenia, zapewnienia dojazdu na wydarzenie, np. w ramach zorganizowanego dojazdu itp.).
Redakcja zastrzega sobie prawo do: swobodnego wyboru wniosków, nieprzyjmowania zbyt późno zgłoszonych wniosków o patronat (nadesłanych później niż 4 tygodnie przed wydarzeniem), nieudzielania wyjaśnień w przypadku braku zainteresowania wnioskiem i zawarciem umowy. Ponadto informuje, że patronatem nie obejmuje wydarzeń komercyjnych (np. biletowanych) ani produktów rynkowych (podlegających sprzedaży rynkowej).
OGŁOSZENIA REKLAMOWE. W zgłoszeniu Państwa decyzji o wyborze Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl jako miejsca ogłoszenia reklamowego prosimy o podanie informacji z nim związanych: w jakiej formie ogłoszenie miałoby się ukazać (np. banner, gotowy materiał tekstowy, fotografie itp.), czego dotyczy, czy jest elementem kampanii, czy ma być pojedyncze i w jakim terminie czy czasokresie. Na zgłoszone zapotrzebowanie na ogłoszenie reklamowe zakwalifikowane przez Wydawcę do indywidualnych pertraktacji (potencjalnie zaaprobowane) otrzymają Państwo odpowiedź. Ogłoszenie w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl. może być zamieszczone wyłącznie na warunkach zawartej umowy pisemnej i po spełnieniu tych warunków przez Ogłoszeniodawcę.
Jednakże Redakcja zastrzega sobie prawo do odmowy zamieszczenia ogłoszenia, nieudzielania informacji o przyczynach odmowy, a także nieudzielenia odpowiedzi na korespondencję wstępną w sprawie ogłoszenia.
Korespondencję w sprawach przedruków, patronatów medialnych i ogłoszeń, opisaną odpowiednio hasłami: Przedruk, Patronat medialny, Ogłoszenie reklamowe należy słać na adres e-mail:
redakcja.impresjee.pl@onet.eu
Polityka prywatności
Adres naszego portalu:
http://www.impresjee.pl
jest adresem Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
Informujemy, że nie zbieramy żadnych informacji o Pani/Panu. Wyłączyliśmy komentowanie z wielu istotnych powodów, m.in. niemożliwości poświęcania czasu na analizę wpisów pod kątem treści dezinformujących (fake newsy) i ich usuwanie czy moderowanie wszystkich niespamowych komentarzy. Kontaktować można się z nami drogą korespondencyjną pod adresami redakcyjnymi poczty elektronicznej podanymi wyżej − w stopce redakcyjnej.
Osadzone treści z innych witryn
W tej witrynie osadzone treści z innych witryn, nie naszej (np. nagrania filmowe, reklamy Adsense Google), zachowują się analogicznie do tego, jakby Pani odwiedziła/ Pan odwiedził jako użytkownik bezpośrednio konkretną inną witrynę.
Witryny te mogą zbierać informacje o Pani/Panu, używać ciasteczek, dołączać dodatkowe, zewnętrzne systemy śledzenia i monitorować Pani/Pana interakcje z osadzonym materiałem, włączając w to śledzenie Pani/Pana interakcji z osadzonym materiałem, jeśli Pani/Pan posiada konto i jest zalogowana/zalogowany w którejś z nich.
Redakcja Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl
Najnowsza aktualizacja: 4 kwietnia 2022 roku