Ofiary nie zmartwychwstaną. A koszmar śledztwa trwa… Oni zginęli! Zginęli! Pod Smoleńskiem. Reprezentacja narodu polskiego! Nasza. Znakomitości, ludzie działania, zasłużeni w tworzeniu nowej demokracji czy demokracji w ogóle w Polsce. Cokolwiek w tej sprawie post factum się dzieje, nie ma na już żadnego wpływu na to wydarzenie. Nikt tej bolesnej karty w naszej polskiej historii nie odwróci. Zginęli też inni Oni − podczas stanu wojennego.
Śledztwo, dociekania, droga po śladach − wszystko jest spóźnione. Dramatyczni bohaterowie wyjazdu do Katynia nie zmartwychwstaną. A jednak ciągle trwa wojna na słowa, na dociekania, na tropy, na śledztwa. Koszmar ten skomentował znakomity w wyważonych opiniach karnista prof. Piotr Kruszyński: „Mam mętlik w głowie. Nie rozumiem”.
Opinia publiczna w jasyrze. Widz, słuchacz i czytelnik relacji o kolejnych wątkach wojny o odsłonę sceny tego dramatu staje się obserwatorem poddanym niespójnym tezom, zmaganiom wielu racji, a także podejrzliwości i teorii o spisku. Niekiedy staje się obserwatorem i zarazem zakładnikiem zniesmaczonym gorszącą wręcz albo naiwnością, albo zajadłością filozofii drążenia w kierunku prawdy i zaprzężeniem koni politycznych różnej maści do rydwanu w pogoni za nią. Bo w końcu chyba chodzi o jakąś prawdę pod szyldem jednej czy drugiej formacji – ma tak prawo myśleć i być upoważnionym do własnej teorii na ten temat, ciekawym, czy zbliża się w niej do tej najsilniejszej i obiektywnej diagnozy wydanej przez te gremia, czy do teorii i opinii środowisk prawniczych, prokuratorskich, czy też raczej do teorii wygenerowanej np. w niezależnych środowiskach, w tym – opiniotwórczych i takich też mediach albo do głośnego i nieprzejednanego krytyka działań rządowych w tej sprawie, np. lidera Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego i całej formacji.
Bo zagrożona jest wolność słowa. Probierzem w tej materii staje się ostatnio optyka na sprawę zwolnienia z redakcji redaktora Cezarego Gmyza, dziennikarza „Rzeczpospolitej”, po opublikowaniu jego artykułu „Trotyl na wraku tupolewa”. O zagrożeniu wolności słowa można by mówić na wiele sposobów. Krzyk w tej kwestii podnoszą przede wszystkim obrońcy wolności słowa, w tym politycy, często posługujący się taką ideą dla własnych celów. Także zorganizowane gremia dziennikarskie, których powaga i upoważnienie do takiej opinii wynika ze znawstwa zawodu dziennikarskiego, obowiązującego prawa prasowego, praw pokrewnych i zagrożeń w wykonywaniu tego zawodu, różnych form stosowania presji, a także w sytuacjach szczególnych − wymuszanego zjawiska autocenzury, np. w imię poprawności politycznej, redakcyjnej etc. To zjawisko ma różne oblicza, najdotkliwsze jednak w państwach totalitarnych, gdzie niewygodny politycznie dziennikarz jest poddawany szykanom. Podobnie − każdy z nas, dziennikarzy, wynosi ze swoich doświadczeń obraz tej wolności. To ostatnie z wymienionych wyżej zjawisko autocenzury jest niewykrywalne, a jednak bywa skutkiem doznawania silnej presji i samo w sobie jest stanem bardzo niszczącym odwagę słowa i wolność w wyrażaniu własnej opinii, podejmowaniu tematów trudnych, np. obciążonych ryzykiem, nieścisłością wskutek niedostatku informacyjnego, niepotwierdzenia w źródłach ważnej informacji uzyskanej niekonwencjonalną drogą, a nie w sposób gwarantujący jej pewność. Dlatego tak ważne jest jednak wsparcie dla odwagi, bo jeśli za nią dziennikarz traci pracę…
Sygnał wysłany w treści publikacji można weryfikować, uznać za godny zbadania, jeśli nie jest oparty o mocne dowody. Jednak waga sprawy, jeśli jest tak poważna jak w przypadku tragedii smoleńskiej, wymaga nie tylko odwagi.
W sprawie trotylu na wraku tupolewa rozpętała się wielka dyskusja, z której obserwator wychodzi z połamaną głową – tyle różnych argumentów podają różne postacie. Cieszyć się może natomiast producent detektorów TNT − z wielkiej, choć niepewnej reklamy swojego produktu, który dowodzi, iż nie ma mowy o jakiejkolwiek pomyłce, podczas gdy niektórzy przeczą. A tymczasem trzeba nam się przede wszystkim pochylić nad ofiarami tego dramatu.
Polemiki czy wojna. Media tak różne przecież, w tym i te w Internecie o charakterze niezależnych witryn, portali, w których aż roi się od silnej krytycznej publicystyki i optyki „pod prąd”, i te zorganizowane, oparte na potężnych filarach finansowych wydawcy – to chwilami dwa różne światy polemizujące ze sobą. Te krytyczne, niezależne, występują w roli agresywnych polemistów z mediami urynkowionymi. A zwykłemu obywatelowi ani nie przybywa od tych wojen na idee, zarzuty nic w duszy dobrego ani nie rośnie z dumy serce. Bo tyle wysnuto nitek z ochędożnej szaty demokracji, iż można się bać jej obnażenia.
W 31. rocznicę ogłoszenia stanu wojennego. Dzisiaj w całej Polsce NSZZ „Solidarność” organizuje w każdym regionie obchody rocznicowe, podczas których wiele jest aktów pamięci o tych, którzy zginęli wtedy – w imię walki o lepsze jutro dla Polski i Polaków. W Warszawie PiS zapowiedział marsz w obronie wolności i niezależności. Druga formacja PO wyprzedziła tę inicjatywę m.in. własnymi spotami w telewizji.
Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska, oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.), redaktorka-korektorka książek literackich, animatorka kulturalna.
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, satyry, grotesek, aforyzmów oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą (m.in. w stylu bliskim realizmowi magicznemu).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 36-letnim doświadczeniem zawodowym w pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej. PUBLIKACJE KSIĄŻKOWE ⇒ ⇒ książka poetycka „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009), „Peregrynacje kulturalne. Eseje * Krytyka - recenzje wywiady”, 1. tom (WO ZLP, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań 2024) ⇒⇒ ⇒ W książkach innych autorów ⇒⇒ ⇒ ANTOLOGIACH poetyckich i tematycznych - antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (2017-2024) Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) i charytatywnych ⇒⇒ ⇒ CZASOPISMACH: we własnej w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), czasopismach ogólnopolskich i regionalnych, cyklicznych wydawnictwach (miesięcznikach, kwartalnikach, rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych (np.: „Welcome to Poznań”, Magazyn Muzyczny BRZMIENIA, „Merkuriusz Polska” „Wielkopolski Widnokrąg”, „Protokół Kulturalny”). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP, w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy (2015), na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM (2017), Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego (2019 i 2023), Jeżyckim Centrum Kultury w Starej Prochowni (poezja i wystawa prac graficznych (2024); poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
Organizacje. Członkini m.in.: Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, w tym Zarządu Głównego (2005-2018), Związku Zawodowego Dziennikarzy (od 2001),Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej, Klubu Aforystów przy WO ZLP, Klubu Literackiego DĄBRÓWKA oraz innych artystycznych pozastrukturalnych.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.