Ech, nie kłopoczmy sobie głowy nieszczęściami, które mogą skądsiś spaść na głowę, a myślmy wyłącznie o tym, co może przynieść jaką nową rozkosz − Molier, Don Juan
O wydarzeniu zawiadomiła redakcję Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl pani Katarzyna Kamińska, reprezentująca Teatr Polski w Poznaniu, która zaprasza na premierę online tej zasłużonej licznymi przedsięwzięciami sceny.
Szanowni Państwo,
przed nami pierwsza premiera w czasie zamknięcia. Wracamy do Was, tym razem w przestrzeni internetowej, ze spektaklem „Don Juan” w reżyserii Wiktora Bagińskiego.
18 grudnia, o godz. 19.00 zapraszamy na 4199 premierę Teatru Polskiego w Poznaniu − napisała Katarzyna Kamińska.
W korespondencji rzecznik prasowa Teatru Polskiego Katarzyna Kamińska załączyła również wypowiedź twórców o spektaklu i informacje o realizatorach spektaklu, które publikuję niżej.
Zachęcam wszystkich Państwa, moich Czytelników, pośród których, jak niejednokrotnie miałam okazję się przekonać, wielu interesuje się teatrem, do przyjęcia tego zaproszenia jako zapowiadającego zapewne kolejną niespodziankę.
Teatr Polski zaskoczył mnie wiele razy swoimi realizacjami, nowym rytem nadawanym tematom klasycznym, śmiałością eksperymentu czy podejmowaniem sztuk z wątkami dotykającymi trudnych, drażliwych dla Wielkopolan i Poznanian kwestii historycznych i postaci z przeszłości, np. z okresu zaboru pruskiego, że wspomnę choćby niezwykły 4-godzinny spektakl „Wielki Fryderyk” Jana Klaty z Janem Peszkiem w roli głównej. Do plejady sztuk z półki wielkiej klasyki dołączył eksperymentujący ”Hamlet”, zagrany z rozmachem nie w siedzibie teatru, w której nad wejściem każdego wchodzącego do tego przybytku od 1875 roku wita napis „Naród sobie”, lecz − w wielu naraz miejscach w Starej Rzeźni − „Katedrze Zwierząt”, jak nazwał to miejsce dyr. artystyczny tej sceny Maciej Nowak.
Tym razem będzie to globalna premiera − „Don Juan” online − widowisko hybrydowe, podczas pandemii koronawirusa w gościnie domowej.
Stefania Pruszyńska
A tak o spektaklu piszą jego twórcy
Ech, nie kłopoczmy sobie głowy nieszczęściami, które mogą skądsiś spaść na głowę, a myślmy wyłącznie o tym, co może przynieść jaką nową rozkosz − Molier, Don Juan
Powyższy cytat jednoznacznie wskazuje na hedonistyczny wydźwięk komedii Moliera. Jest to zarazem powszechnie przyjęta interpretacja Don Juana. Sięgając jednak w głąb tekstu francuskiego komediopisarza, trzeba zauważyć, że tak naprawdę podstawowe pytanie jakie stawia Molier to: jak uniknąć cierpienia? Poznańska adaptacja Don Juana idzie o krok dalej, przyjmując, że największym cierpieniem jakie wyrządzono człowiekowi, jest jego przyjście na świat. Pod duchowym przewodnictwem Davida Cronenberga odkrywamy, że Molier był prekursorem myśli antynatalistycznej. A czymże jest antynatalizm?
Nazwa pochodzi od łacińskiego «nasci» – być narodzonym – to teoria moralna, która sięga głębiej niż każda tradycyjna etyka. Dotychczas każda etyka wychodziła z założenia, że ludzie i zwierzęta (powinni) istnieć, i pytała, jak egzystujący ludzie powinni postępować. Antynatalizm odpowiada na zasadnicze pytanie, czy ludzie i zwierzęta powinni w ogóle istnieć. Antynataliści apelują do każdej jednostki, aby nie sprowadzać na świat żadnych kolejnych istnień ludzkich i zwierzęcych.
Karim Akerma, Manifest antynatalistyczny. O etyce antynatalizmu oraz bezdzietności wśród ludzi i zwierząt. W akcie trzecim komedii Moliera, Sganarel pyta retorycznie Don Juana:
Ot na przykład i pan; prawda, jesteś, żyjesz? Czy może sam siebie stworzyłeś i czy nie trzeba było udziału twego ojca, aby matka pańska zaszła w ciążę i mogła cię wydać na świat?
Don Juan nie odpowiada bezpośrednio Sganarelowi, ponieważ nie znajduje odpowiedzi na tak postawione przez przyjaciela pytanie. Natomiast w akcie czwartym, w trakcie spotkania ze swoim ojcem, to właśnie Don Luis, paradoksalnie, kwestionuje sensowność narodzin.
Wiedz, synu niegodny, że swymi postępkami przebrałeś miarę ojcowskiej czułości, że potrafię wcześniej, niż myślisz, położyć kres twemu rozpasaniu i karząc cię, nim spadnie na ciebie gniew Niebios, zmyć z siebie tę hańbę, żem cię kiedyś spłodził.
Spełnianie seksualnych fantazji, narkotyczne uniesienia, próba samobójcza – czy Don Juan w końcu zrozumie, że uniknąłby cierpienia tylko wtedy, gdyby nie przyszedł na świat?
Wiktor Bagiński, Paweł Sablik
Premiera nr 4199 „Don Juan” Molier
18 grudnia 2020 godz. 19.00, online
Reżyseria: Wiktor Bagiński
Scenariusz: Wiktor Bagiński, Paweł Sablik
Muzyka: Bartek Prosuł
Choreografia: Krystyna Lama Szydłowska
Scenografia: Anna Oramus
Kostiumy: Marcin Kosakowski
Światło, wideo: Natan Berkowicz
Inspicjentka: Magdalena Matusewicz
Konsultacje językowe i adaptacja piosenki: Katarzyna Kierys, Paul Predki
Produkcja: Andrzej Szwaczyk, Jacek Muszkieta
Obsada: Alan Al-Murtatha (gościnnie), Konrad Cichoń,
Michał Kaleta, Teresa Kwiatkowska, Alona Szostak,
Ewa Szumska, Kornelia Trawkowska, Wiesław Zanowicz.
Uwaga! Informacje o dostępie do spektaklu w Sieci Teatr Polski w Poznaniu poda w swojej witrynie.
(Ored)