
Przystanęłam przy najdłuższej w Europie  fontannie, aby podziwiać imponującą wielkością, rozmachem i estetyką Manufakturę w Łodzi − zrewitalizowaną i zaadaptowaną do celów, które podyktowała współczesność − komercyjna nade wszystko, jednakże niewyobrażalne byłoby, żeby w takich przestrzeniach miało zabraknąć miejsca na wydarzenia czy placówki kulturalne. Łódzka Manufaktura, podobnie jak Stary Browar w Poznaniu czy Złote Tarasy w Warszawie, to gigantyczny kompleks, który nawiedza ogromna publiczność. Przynajmniej taka imponująca frekwencja dopisywała  w nich w czasach, gdy obecności w tym miejscu nie ograniczała pandemia koronawirusa, skutkująca koniecznymi ograniczeniami kontaktów czy zamknięciem placówek kultury i odwołaniem licznych wydarzeń artystycznych.
Odnowione i przebudowane budynki  na terenie dawnego łódzkiego kompleksu fabrycznego Izraela Poznańskiego przyciągały tłumy zainteresowanych zakupami, wydarzeniami i ofertą kulturalną, usługami i rekreacją.  Kultura  w przestrzeniach budynku − to kino z 15 salami, teatrem, oddziałem Muzeum Miasta Łodzi, Muzeum Fabryki i Muzeum Sztuki w Łodzi. Na wydarzenia artystyczne na wolnym powietrzu stworzono tutaj ogromny plac przed Manufakturą. Latem na nim cieszyć może plaża, a zimą − lodowisko.  Kursuje  ponadto specjalny trambus. 

Przemierzając ulice  Łodzi,  spoglądałam z podziwem na  to, co  w pejzażu miasta jest wyrazem okazanej mu  troski i cudu. A ze smutkiem na  niejedno nadal cudu wyczekującego. Miasto Juliana Tuwima…
Nauka dla dobra życia na Ziemi 
O rozwoju nauki. Pilne zadania dla nauki i społeczeństw. Nauka z jej wieloma dziedzinami, zarówno humanistycznymi, jak i innymi, w tym tzw. ścisłymi,  potencjałem kadrowym, rozwijającymi się  nowymi specjalistycznymi kierunkami, edukacją, zdobyczami, odkryciami, zamiarami, próbami, problemami ma niekwestionowany udział w przemianach oblicza świata i ogromny wpływ na kierunki rozwoju cywilizacji.
To w tej też dziedzinie, obejmującej wiele działów,  kierunków, nieustannie przybywające zdobycze w niektórych z nich wzmacniają  ten obecnie szczególnie zapotrzebowany potencjał, który może decydować  o możliwościach rozwiązywania wielu problemów  dotyczących życia na Ziemi i  zwłaszcza jego zagrożeń. A problemy te mają coraz wyraźniej związek z zatrważającym stanem ekosystemów, naruszanych przez człowieka niepohamowaną eksploatacją zasobów natury.
Przywrócenie  równowagi w skali mikro i makro to ogromne zadanie. Nauka ma przed sobą w tym obszarze wiele misji i to właśnie jej wielki wysiłek wyznaczyć może właściwą  drogę dla  ludzkości i życia na naszej planecie.
Pożądana jest świadomość, że  każdy z nas i każde pokolenie odpowiada za to, w jakim stanie  pozostawia następnym pokoleniom naszą planetę Ziemię i życie na niej − Stefania Pruszyńska
Bezwzględnie konieczne dla zachowania w dobrym stanie naszej planety i życia na niej jest zaangażowanie się społeczeństw świata i ich organizacji (rządów) w konieczną już  i szeroko pojmowaną naprawę środowiska naturalnego i jego ochronę.
Etyka w nauce dla zapobieżenia niepożądanym i groźnym skutkom odkryć w tej dziedzinie i ich zastosowań.  Etyka, ta nawet intuicyjna, ma od zawsze, a obecnie wyjątkowe znaczenie. Nauki przyrodnicze wykraczają obecnie coraz to bardziej swoimi badaniami poza obszary dotąd opanowane, rozpoznane, wnosząc kolejne odkrycia.  Rolą nauki powinno być zatem także, by  potrafiła zawsze tak z nimi postępować, żeby nie były one wykorzystywane nieodpowiedzialnie bądź nieumiejętnie, a zwłaszcza w celach sprzecznych z dobrem życia człowieka, natury i   naszej planety Ziemi.
Przykład z kart historii: wiedza naukowa  w walce o pokój − ratowanie istnień ludzkich. Pamiętajmy o naukowcach i ich wielkiej pracy badawczej i odkrywczej wykonywanej w okolicznościach narażenia własnego życia dla ratowania milionów  ludzi, jak genialni polscy matematycy: Marian Rejewski, Jerzy Różycki i  Henryk Zygalski − pogromcy niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma podczas II wojny światowej. To oni utorowali drogi do zakończenia wojny o kilka lat. Przykład ich wytrwałej i heroicznej pracy zapewne ma wielu naśladowców. Obecnie zaś wielką zasługą nauki jest stworzenie szczepionek nowej generacji na pandemicznego koronawirusa. 
Stefania Pruszyńska
Fot.: Dominik Golenia
																
							 
							
															
									
									— Stefania Pruszyńska
									(Stefania Pruszyńska, oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.), redaktorka-korektorka książek literackich, animatorka kulturalna.  
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże),  utworów literackich poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, satyry, grotesek, aforyzmów oraz artystycznych sztuki plastycznej. 
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą (m.in. w stylu bliskim realizmowi magicznemu). 
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 36-letnim doświadczeniem zawodowym w pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji. 
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.):  publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej. PUBLIKACJE KSIĄŻKOWE ⇒ ⇒ książka poetycka  „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009), „Peregrynacje kulturalne. Eseje * Krytyka - recenzje wywiady”, 1. tom  (WO ZLP, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań 2024) ⇒⇒ ⇒ W książkach innych autorów ⇒⇒ ⇒ ANTOLOGIACH poetyckich i tematycznych - antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (2017-2024) Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) i  charytatywnych ⇒⇒ ⇒ CZASOPISMACH:  we własnej w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), czasopismach ogólnopolskich i regionalnych, cyklicznych wydawnictwach (miesięcznikach, kwartalnikach, rocznikach) –  kulturalnych, literackich, muzycznych (np.: „Welcome to Poznań”, Magazyn Muzyczny BRZMIENIA, „Merkuriusz Polska” „Wielkopolski Widnokrąg”, „Protokół Kulturalny”). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców,  wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP, w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy (2015), na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM (2017), Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie,  Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego (2019 i 2023), Jeżyckim Centrum Kultury w Starej Prochowni (poezja i wystawa prac graficznych (2024); poza Poznaniem –  w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską –  na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).   
 
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in. 
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒  NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE). 
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Członkini m.in.:  w latach 2005-2018 - Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, w tym Zarządu Głównego;   Związku Zawodowego Dziennikarzy (od 2001 r.), Klubu Aforystów przy WO ZLP, Klubu Literackiego „Dąbrówka”, Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej...
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.