
Dramaturgia „Pigmaliona” w reżyserii Mikity Iłynczyka stanowi mocny sygnał powrotu do teatru zaangażowanego. Treść przedstawienia zaskakuje publiczność. Zamiast wiernej adaptacji na scenie Teatru Polskiego w Poznaniu sztuki Georga Bernarda Shawa – poznajemy opowieść o migrantach. To nie pierwsza sztuka autorstwa Iłynczyka poświęcona tej tematyce. W tym przypadku reżyser mówi jednak również o własnym kraju. Jednym z bohaterów jest Białorusin Wasyl – postać tę zagrał Alan Al-Muratha. Napisy podczas spektaklu wyświetlane są w dwóch językach: angielskim i białoruskim.
Bohaterką, która przechodzi metamorfozę, okazuje się tym razem migrantka, Elizawieta z Ukrainy – zagrała ją Alona Szostak. Zakład dotyczy natomiast tego, czy Wojtek, profesor logopedii – Paweł Siwiak – zdoła nauczyć Elizawietę bezbłędnej, polskiej wymowy. Jest to szczególnie ważne, gdyż nowym sąsiadem profesora został pułkownik Wschodniej Dywizji Centrum Europejskiego ds. Deportacji – Piotr Kaźmierczak. W całej Unii Europejskiej dokonuje się deportacji migrantów. Znaleźliśmy się w dystopii z roku 2035.
Pozostali bohaterowie to Katarzyna, żona profesora Wojtka i kurator sztuki – Ewa Szumska, wychowywana przez szkołę w duchu narodowo-europejskim córka Kalina – Aleksandra Samelczak – oraz żona pułkownika – Kornelia Trawkowska. Nowi sąsiedzi zostają zaproszeni na uroczystą kolację, która ma się odbyć za dwa tygodnie. W tym czasie Wasyl musi zorganizować oryginalny polski paszport dla Elizawiety, a profesor nauczyć ją wymowy zwrotów tak trudnych, jak bezczeszczenie cietrzewi.
Warto zastanowić się, z jakiego typu dystopią mamy do czynienia. Czy przypomina ona „Nowy wspaniały świat” Huxleya, w którym groteska miesza się z afirmacją nowoczesności? Czy raczej widzimy tu ujęcie czysto parodystyczne w duchu „Jedynego wyjścia” Witkacego? W warunkach polskich stworzenie silnych i groźnych struktur politycznych, które przedstawia spektakl, okazuje się nierealne, gdy zamieniają się one we własną karykaturę. Stąd wiele elementów humorystycznych spektaklu, które świetnie odczytuje publiczność. Mimo to mówimy jednak o sprawach poważnych. Twórcy spektaklu przywołują Holokaust i tragiczne dzieje Ukrainy: myśleliśmy, że wszystkie katastrofy już wycierpieli nasi dziadkowie. Z pewnością intencją autorów było przypomnienie tego, aby do podobnych okropności nigdy więcej nie dochodziło.
Kolejną warstwą przedstawienia jest analiza psychologiczna stosunków międzyludzkich. Zobrazowano sytuację dwóch małżeństw oraz napięte relacje córki z rodzicami. Mamy rodzącą się bliskość Elizawiety z dorastającą Kaliną, która szuka w kobiecie partnerki do rozmów na tematy istotne. Widzimy intymny związek profesora z Elizawietą. A następnie gwałtowną interakcję między Elizawietą a Katarzyną: Pachniesz mną. Nie dam ci go! Jesteśmy jednością.
Satyra służy twórcom spektaklu do wyrażenia krytyki społecznej. Widzimy zakłamanie pani kurator. Nie chce pamiętać o własnej matce, która pracowała w Anglii jako sprzątaczka, aby jej córka mogła się wykształcić. Zakłamanie pułkownika, który w pracy dopuszcza się nadużyć i przestępstw, ale chciałby mieć spokojny dom. Ostrze satyry wymierzone jest w całe spektrum opisywanego życia społecznego – w nurt narodowo-europejski, liberalno-europejski, w postmodernistyczną nowomowę, która służy bohaterom wyłącznie do budowania fałszywych hierarchii i zacierania sensu.
Hipokryzja Wasyla, który wydaje się człowiekiem z gruntu amoralnym, to odrębna kategoria. Jest mu pomocna nie tylko do tego, aby załatwiać interesy, przede wszystkim pozwalając mu wtopić się w tłum. Wasyl ucieka w aktywizm i zabawę, aby udowodnić sobie, że nie obchodzi go, kim faktycznie jest. Czy w takim świecie sukces i ocalenie są w ogóle możliwe? Chyba jednak tak. Bo takie rozwiązanie wybiera Elizawieta, która uzyskawszy już paszport, przyznaje się przed całym audytorium do tego, że jest migrantką. I odchodzi. Gdyby oceniać tę scenę pod względem psychologicznym, wydawałaby się mało prawdopodobna. Trzeba ją jednak rozumieć raczej w wymiarze symbolicznym.
W finale spektaklu pojawia się jeszcze więcej elementów symbolicznych. Głównym daniem kolacji okazuje się galareta, w której przypadkowo znalazła się pani kurator. Wypchany orzeł bielik, przyniesiony przez Wasyla, przemawia. Opowiada o sztucznym gnieździe, o sztucznej skorupce jaja, z którego wykluć ma się meta-Polak. Mamy dekonstruktywistyczne traktowanie symboliki, które wydaje się mimo wszystko zabiegiem ryzykownym. Jest to chyba najsłabszy element tego spektaklu. Katharsis, które niekoniecznie przekona publiczność.
Wydaje się, że autorzy chętniej odwołują się do motywów pochodzących z antropologii kulturowej (np. taniec Maorysów) niż do historii. A przecież bohaterowie tego przedstawienia to ludzie kulturowo bliscy, choć w dużym stopniu wykorzenieni, pozbawieni przeszłości i niekiedy własnej mowy. Elizawieta chwali prawdziwych Polaków, że wyglądają jak Radziwiłłowie, jak Sapiehowie. Zapewne jest tu ukryta ironia. Bowiem pierwsi to ród litewski, a drudzy mają pochodzenie rusińskie. Czy nie korciłoby autorów, aby przedstawić historię języka w inny jeszcze sposób? Wspominając o ukraińskim rozstrzelanym odrodzeniu i o nocy rozstrzelanych poetów w Mińsku 1937 roku. Bo to właśnie z tego powodu Elizawieta musi iść do logopedy.
Mikołaj Bogajewicz
Fot.: Redakcja Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl − Stefania Pruszyńska
O premierowym spektaklu „Pigmaliona”, opartym na motywach sztuki George`a Bernarda Shawa, którym 27 marca 2025 roku Teatr Polski wraz z publicznością świętował Międzynarodowy Dzień Teatru − pisze Stefania Pruszyńska ⇓⇓⇓
Międzynarodowy Dzień Teatru z premierą „Pigmaliona” w Teatrze Polskim w Poznaniu – Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska, oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.), redaktorka-korektorka książek literackich, animatorka kulturalna.
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, satyry, grotesek, aforyzmów oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą (m.in. w stylu bliskim realizmowi magicznemu).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 36-letnim doświadczeniem zawodowym w pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej. PUBLIKACJE KSIĄŻKOWE ⇒ ⇒ książka poetycka „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009), „Peregrynacje kulturalne. Eseje * Krytyka - recenzje wywiady”, 1. tom (WO ZLP, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań 2024) ⇒⇒ ⇒ W książkach innych autorów ⇒⇒ ⇒ 20 ANTOLOGIACH poetyckich i tematycznych - antologiach poezji współczesnej oraz antologiach poetyckich dwujęzycznych (2018-2025) Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki” (2018 -2025), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 „Którzy pogardy nie mogli znieść” (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) i charytatywnych (m.in. wyd. Krywaj) ⇒⇒ ⇒ CZASOPISMACH: we własnej w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), polonijnych i polskich -ogólnopolskich i regionalnych, cyklicznych wydawnictwach (miesięcznikach, kwartalnikach, rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych (np.: Mies. Kulturalny „Arkusz”, „Welcome to Poznań”, Magazyn Muzyczny BRZMIENIA, „Merkuriusz Polska” „Wielkopolski Widnokrąg”, „Protokół Kulturalny”). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach autorskich w Klubie Literackim DĄBRÓWKA (2013, 2017, 2025), w 8 edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP (2018-2025) oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP, w Poznaniu - m.in.: w klubie ZAK (2006), PoemaCafe, Pałacu Działyńskich (2008), Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy (2015), na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM (2017), Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego (2019 i 2022), Jeżyckim Centrum Kultury w Starej Prochowni (poezja i wystawa prac graficznych - 2024), UMP, sala Biała (2023-2025); poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos (2010).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów, prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Członkini m.in.: w latach 2005-2018 - Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, w tym Zarządu Głównego; Związku Zawodowego Dziennikarzy (od 2001 r.), Klubu Aforystów przy WO ZLP, Klubu Literackiego „Dąbrówka”, Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej...
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.