
Rok 2012 jako Rok Mężczyzn w operze – ma być pokusą zarówno dla gustujących w klasyce, jak i ciekawych eksperymentu. Michał Znaniecki, dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, wieloaspektowo zobrazował sytuację w tej placówce u progu sezonu 2011-2012.
Remont i letnie wyjazdy zagraniczne. Jesteśmy w środku remontu, w związku z tym nasze wakacje były przysypane pyłem i nadal jesteśmy przysypani pyłem, ale już się wyłania nowa sala, nowa widownia, mam nadzieję, że akustycznie nic nie zepsujemy, a tylko ulepszymy, zdzierając troszeczkę materiałów i zostawiając jak najwięcej drzewa, więc nad tym pracujemy. Remont spowodował zablokowanie dużej sceny, staramy się jednak urozmaicić zarówno zespołom, jak i publiczności tę przerwę. To oznacza, że np. podjęliśmy wyjazdy letnie na festiwal w Santander, gdzie mieliśmy całą serię spektakli, koncertów − nie tylko na samym festiwalu, lecz także w miejscowościach nieopodal. W nich nasz chór zaprezentował swój własny wieczór, nie tylko Verdiowski, który pokazywaliśmy właśnie w Santander. Następnie były to też: Madryt, Berlin – z „Mandragorą” i wyjazd do Palermo (1 października spektakl „Candide” – przyp. mój SP), z wersją koncertową „Candide” – z naszym chórem, naszymi dziećmi Opery Studio, czyli z Wojtkiem Sokolnickim, Agnieszką Sokolnicką i innymi młodymi, a także zaproszonym naszym solistą panem Trafankowskim. Mamy więc naszego „Candide” w wersji koncertowej z chórem, z kierownictwem muzycznym Elio Boncompagni, jak w ubiegłorocznej premierze w Poznaniu.
To są momenty, na które możemy sobie pozwolić, jako że nie chcielibyśmy opuszczać teatru, kiedy ten teatr jest do dyspozycji i możemy wejść na salę. A na nią wejdziemy już 3 listopada, a 6 listopada – odbędzie się tam jubileuszowy koncert maestro Dondajewskiego, wersja koncertowa „Cyganerii”. Następnie − wielka premiera „Lady Makbet Mceńskiego Powiatu” w wersji, która miała lata temu swoją polską prapremierę, a po niej polska prapremiera ”Śpiącej królewny” Ottorino Respighi – opera, a nie balet…
Rok 2012 – Rok Mężczyzn w Teatrze Wielkim. W zasadzie pracujemy latami, a nie sezonami. W styczniu 2012 rozpocznie się Rok Mężczyzn, który inauguruje „Dzień świra”. Kolejne spektakle to m.in.: „Jezioro łabędzie” – nowa produkcja, „Demetrio, król Syrii”, który się pojawi po prapremierze współczesnej światowej w Szwajcarii, z naszą współpracą − naszym chórem i solistami, „Eugeniusz Oniegin” w koprodukcji z 6 teatrami, który kończy swoje tournee w Poznaniu, „Hamlet”, „Slowman” we współpracy z Festiwalem Malta. A rok potem, na koniec tego roku męskiego – „Król Roger”, nowa produkcja z Mariuszem Kwietniem, po realizacjach w Hiszpanii, z którą ten projekt wspólnie prowadzimy.
Mały Sezon to oczywiście spektakle w sali kameralnej Drabowicza. Chcielibyśmy, aby nasz zespół był cały czas aktywny i żeby publiczność mogła wrócić do tej sali, która ma swoją historię od momentu mojego przyjścia do Teatru Wielkiego (2010 r.). Całą działalnością Opery Kieszonkowej nie tylko na tej scenie i w tej sali zajmowała się Zuzanna Mikołajczak. Opera Kieszonkowa jest tak pomyślana, żeby w dobie kryzysu, mogła dotrzeć do wielu, np. z „Halką”, w wersji kieszonkowej, możemy dojechać wszędzie. Mamy za sobą takie wydarzenia w dworkach w Wielkopolsce, lecz pojawialiśmy się także w Poznaniu w różnych miejscach, a z „Mandragorą” − także w Berlinie.
− Tegoroczny Mały Sezon jest nietypowy. Poprosiłem zespoły, by same zaproponowały, co by chciały zaprezentować publiczności, nie narzuciliśmy tego jako dyrekcja. Zespoły odpowiedziały w sposób interesujący – pokazały też, co robią w świecie muzycznym poza naszym teatrem w Poznaniu i okolicy, jaki repertuar preferują. Stąd powstały różne propozycje, które ułożyliśmy dla publiczności w pewne cykle. Myślę, że publiczność będzie miała powody, by wracać do naszych artystów…
O sali Drabowicza
− O dziwo! Ta sala stała się miejscem przyjaznym. To wynika z opinii wielu naszych widzów, którzy przyjeżdżają tutaj spoza Poznania. Bowiem te nasze akcje wyjazdowe przyciągnęły tę publiczność, która z reguły rozpoczyna od Opery Kieszonkowej, a potem jest skłonna pójść na dużą scenę, duże tytuły. Oczywiście, będziemy wyjeżdżać ze spektaklami poza siedzibę. Mały Sezon – mam nadzieję – będzie kontynuowany co rok. Nasze spektakle w sali Drabowicza polegają na dużym kontakcie widzów i zespołu. Sala żyje codziennie – nie tylko małymi formami, ale również kameralistyką jako taką, recitalami naszych solistów czy gości naszego teatru. To wszystko jest złożone w pewną całość, ma pewną logikę. Miesiąc podzieliliśmy na różne tematy, kojarzone bardziej z Mozartem i muzyką eklektyczną, nie tylko klasyczną. A skąd ten eklektyzm? To zasługa naszych zespołów istniejących przy teatrze. One też przedstawiają nas na zewnątrz, co cieszy, bo to jest promocja, a ich powodzenie także temu służy. W tej sali nasi soliści mieli i mają szansę pokazania się w grupach kameralnych i jako soliści. Nagle byliśmy i jesteśmy na wyciągnięcie ręki, a publiczność nie od razu się przyzwyczaja do tak małego dystansu…
Tekst i fot.: Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska, oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.), redaktorka-korektorka książek literackich, animatorka kulturalna.
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, satyry, grotesek, aforyzmów oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą (m.in. w stylu bliskim realizmowi magicznemu).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 36-letnim doświadczeniem zawodowym w pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej. PUBLIKACJE KSIĄŻKOWE ⇒ ⇒ książka poetycka „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009), „Peregrynacje kulturalne. Eseje * Krytyka - recenzje wywiady”, 1. tom (WO ZLP, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań 2024) ⇒⇒ ⇒ W książkach innych autorów ⇒⇒ ⇒ ANTOLOGIACH poetyckich i tematycznych - antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (2017-2024) Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) i charytatywnych ⇒⇒ ⇒ CZASOPISMACH: we własnej w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), czasopismach ogólnopolskich i regionalnych, cyklicznych wydawnictwach (miesięcznikach, kwartalnikach, rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych (np.: „Welcome to Poznań”, Magazyn Muzyczny BRZMIENIA, „Merkuriusz Polska” „Wielkopolski Widnokrąg”, „Protokół Kulturalny”). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP, w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy (2015), na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM (2017), Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego (2019 i 2023), Jeżyckim Centrum Kultury w Starej Prochowni (poezja i wystawa prac graficznych (2024); poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
Organizacje. Członkini m.in.: Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, w tym Zarządu Głównego (2005-2018), Związku Zawodowego Dziennikarzy (od 2001),Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej, Klubu Aforystów przy WO ZLP, Klubu Literackiego DĄBRÓWKA oraz innych artystycznych pozastrukturalnych.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.