
KosmoStrok 4, Stefania Pruszyńska. Wszelkie prawa zastrzeżone
Trzecie oko
Motto: „[…] nie ma musu, jest ochoczość. Nie ma dogmatów, są zagadnienia. Nie ma rozwagi, jest zapał, entuzjazm” – Janusz Korczak ,„Jak kochać dziecko”*
Wczesne lipcowe popołudnie. W jadalni ulokowanej w południowo-zachodniej stronie domu tli się jeszcze zapach obiadu. Słońce trwa w swojej wszędobylskiej wędrówce, rozświetlając teraz martwą naturę na największym obrazie i figlując na szybach kredensu. Anna zmienia obrus na stole. Starszy syn wchodzi z wesołą miną, meldując:
– Zmywarka się ugina, ale jakoś daje sobie radę. Teraz trochę pogram w Mario, a później biorę rower i hajda! – oznajmia.
– Świetnie! Ale, ale… nie zapomniałeś o czymś, Janku? – Anna odrywa oczy od gładzonego obrusu, by spojrzeć na Adasia.
– Niby o czym, mamo? – Adaś błądzi oczami, unikając spojrzenia wprost na matkę.
– O czymś, co niby obiecałeś i od czego się niby wykręcałeś. A może to się zakopało jakoś tak w twojej głowie jak w piaskownicy – Anna próbuje przekomarzaniem zachęcić syna do podjęcia uciętego przez niego buntem tematu wyprawy z Adasiem na plac zabaw.
– Tak, znów to samo! I ta łobuzeria podwórkowa! A ja w wiecznej roli ochroniarza Janka… Nie wiem jeszcze, co z tym zrobić… – już bardziej pojednawczo odpowiada Adaś.
– Tylko pilnuj wiaderka i łopatki Janka, by znów nie trzeba było tych szaleństw z przekopywaniem górki – Anna z uśmiechem przypomina Adasiowi.
– Ale ja nie chcę iść z Jankiem do piaskownicy! – chłopiec jest zniecierpliwiony.
– A kto ma z nim iść? Tak cię prosił, byś tam był. On nadal boi się, że będą mu wszystko zabierać i burzyć jego budowle. I że znowu będą go straszyć i śmiać się z niego. A on im powie, że są łobuzami i będzie próbować bronić tego, co stworzył… Sam sobie nie poradzi z nimi… Jest najmniejszy z nich. Gdy będziesz blisko, będzie pewniejszy, a oni będą uważać, bo jesteś starszy, większy od nich i wiesz, jak to działa… I jak zrobić porządek bez bijatyki. Masz to trzecie oko… – spokojnie wyjaśnia Anna, smutno patrząc na Adasia.
– Jakie trzecie oko? Przecież mam tylko lewe i prawe, mamo…!!!! – Adaś patrzy na Annę z wyrzutem.
– Nie wiesz nic o trzecim oku? A przecież je masz! – Anna uważnie przygląda się Adasiowi.
– Gdzie!? Trzecie oko… no gdzie?!!! – wybucha Adaś.
– O, właśnie! Dobre pytanie! A nie łaska to pomyśleć, Adasiu? – Anna nie ustępuje nieco zirytowanemu już synowi.
– To jak zwykle znów magia! Trzecie niewidzialneeeeee oko mam… – ironizuje Adaś, wyzywająco spoglądając na Annę. I zaczyna robić małpie miny…
– Tak, mam trzecie oko! To mój skarb przecież! A jakże! Ono widzi wszystko! Zwłaszcza to niewidzialne! I to oko, jak zwykle, i tak mnie przekona, że co to takiego pójść z Jankiem do piaskownicy… Kurczę!!! Ono przecież wie lepiej i wyczuwa, jak mój wrażliwy, hmmm… braciszek, dzieciszek, uparciuch i maruda! czeka na moje braterskie ramię. A moja mama – zawsze na cud, czyli moją hiperrycerską i dżentelmeńską dobroć… No i co!? – Adaś wymachuje rękami i ciska iskry z oczu… niby aktor na wielkiej scenie…
– A widzisz! To wszystko przez to okooooo… Trzecieee… – Anna nieustępliwie, lecz przesadnie intonując, nagle podchodzi do Adasia, obejmuje go i przytula.
– Okej! – Adaś, nieco zmieszany czułością, wyrywa się z ramion matki i wybiega na korytarz, zaraz z impetem otwierając na oścież drzwi do pokoju brata i wykrzykując:
– Janku! Bierz wiadro i łopatę! I jeszcze weźmiemy moją koparę! Idziemy! Dziś zbudujemy pałac!
Stefania Pruszyńska
Postscriptum
Obrałam na motto cytat z eseju J. Korczaka, w którym on przywołuje charakterystykę rodziny ideowej (jednego z czterech modeli rodzin przez niego skategoryzowanych), będącej najbliżej uznawanych przeze mnie ideałów wychowawczych. Rodzina ideowa sprzyja rozwojowi duchowemu dziecka. Opiera się na bezwarunkowej miłości do dziecka, lecz mądrej miłości, która zapewnia dziecku rozwój jego indywidualności i tworzenie relacji wzajemnego rozumienia. W rodzinie ideowej wyrazem miłości w wychowywaniu są: zaufanie, wzajemny szacunek, budzenie szacunku dla myśli ludzkiej, tolerancja, docenienie potencjału dziecka z tkwiącymi w nim predylekcjami do twórczych aktywności i inspirowanie do ich uzewnętrzniania, rozbudzanie ciekawości świata i kreatywności, mocowanie w dziecku wiary we własne siły. Dzieci tak wychowywane cechuje otwartość na różne wyzwania, zdolność do nieschematycznych, samodzielnych, indywidualnych inicjatyw czy decyzji życiowych.
______________________________________________________________________________________________
* J. Korczak, Jak kochać dziecko, Warszawa 1992, s. 52.
Wszelkie prawa zastrzeżone
(Publikacja wznowiona z sierpnia 2023).
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.