„Czy można być obiektywnym wobec boga muzyki… zakochałem się” – mówił Grzegorz Kupczyk w swojej krótkiej przedmowie do występu z Januszem Musielakiem, wspominając Niemena z koncertu w 1976 roku. „Nie chciałbym mieć pomnika, znając choćby i niewinne intencje gołębi” – powiedział Niemen w jednym z wywiadów. Pamięć Czesława Niemena w Poznaniu, świętowaliśmy 15 lutego, w przeddzień jego 71. urodzin podczas koncertu w Blue Note. Wielu mogło pomarzyć o miejscu siedzącym.
W tym koncercie, mającym stanowić kolejny prezent dla Jubilata, wystąpili tym razem: Jarosław Królikowski, Grzegorz Kupczyk – Janusz Musielak, Piotr Kuźniak, zespół Black Night, zespół Simple Blue, Ewelina Rajchel – Piotr Kałużny, Combo Kuby Królikowskiego, Terri Fajfer – Krzysztof Powalisz.
Muzyka mistrza i jego utwory zyskały od nowa sympatię publiczności. Nic dziwnego, bowiem nigdy dość tego, co jest źródłem głębokiej refleksji, emocjonalnej podniety, ciekawej muzyki i zaangażowanego wykonawstwa. Przypomnienie utworów znanych dojrzałym pokoleniom, choćby takich, jak: „Dziś, gdy Ciebie mi brak”, „Pod papugami”, „Sukces”, „Bo czas jak rzeka”… i wielu innych – rozgrzewało atmosferę w klubie Blue Note, nawet zachęcało do śpiewu wraz z występującymi.
Wspomniany został muzycznie wątek biograficzny Niemena związany z Marleną Dietrich (w Blue Note – Terry Fajfer i akompaniujący jej na fortepianie Krzysztof Powalisz). Otóż, w 1964 roku wielka Marlena Dietrich podczas swojego występu w Sali Kongresowej „One Woman Show” zachwyciła się piosenką „Czy mnie jeszcze pamiętasz”, śpiewaną przez Niemena z Niebiesko-Czarnymi w pierwszej części tego koncertu. Artystka wówczas obiecała włączyć ten utwór do swego repertuaru. I słowa dotrzymała – wystąpiła z nim podczas sześciu koncertów. Poza tym nagrała płyty, na których piosenka ta zaistniała pod dwoma tytułami „Mutter, hast du mir vergeben” oraz „Mutter, kannst du mir vergeben” ze zmienionymi przez Marlenę słowami, co wyraźnie odbiega od intencji Niemena – on słowa swojej piosenki kierował do dziewczyny, a Marlena – wyraźnie do utraconej ojczyzny.
Romuald Juliusz Wydrzycki, brat stryjeczny Czesława Wydrzyckiego Niemena, gawędził znów, a swoje wspomnienie skupił na włoskim wątku z biografii artysty, związanym z Faridą i jego pobytem w tym kraju. Pielęgnowanie pamięci o Niemenie i jego twórczości, budzenie zaciekawienia młodszych pokoleń sprzyja poszerzeniu rzesz sympatyków artysty i popularyzowaniu – przypominaniu o jego dorobku twórczym. Specjalne eventy urodzinowe, z udziałem artystów: muzyków, poetów czy biografów i np. z emisją filmów – dokumentów, niemal zawsze stanowią doskonały przykład formuły koncertów bliskiej tej idei.
W ubiegłym roku słuchacze koncertu urodzinowego mogli poznać Tadeusza Sklińskiego, autora ciekawego i edytorsko imponującego albumu „Niemen. Dyskografia, fakty, twórczość”, którego wydawcą jest Nemunas. To wydawnictwo w istocie jest encyklopedią twórczego życia Czesława Wydrzyckiego Niemena. Przybył również na ten koncert Eugeniusz Szpakowski, reżyser filmu o artyście.
Dzieło w hołdzie dla swego przyjaciela pn. „Niemen. Czas jak rzeka” stworzył Marek Gaszyński – w 2004 roku, a więc w roku śmierci artysty. Składa się ono z różnych opowieści i wywiadów z osobami związanymi z Niemenem. Może warto i o tym wspomnieć słuchaczom następnego koncertu i zaprosić autora tej książki.
Krzysztof Wodniczak, tak często przypominający, iż był ostatnim menedżerem Czesława, bliski mi i wielu miłośnikom, w Niemenowej pasji, który na gruncie poznańskim jest inicjatorem i zarazem kontynuatorem idei koncertów urodzinowych poświęconych twórczości tego artysty – tu w Blue Note również zapowiadał i prowadził tegoroczną imprezę. Dodał też mnóstwo ciekawych szczegółów związanych ze swoją aktywnością dotyczącą Niemena, w tym o inicjatywie koncertu nawiązującego do twórczości Niemena w Teatrze Wielkim w Poznaniu, który w tym roku obchodzi 100-lecie swego istnienia (31 października 2010 r.). Także zapowiedział wydanie książki pt. „Duet, którego nie było”, poświęconej w pierwszej części Niemenowi, a w drugiej – Kupczykowi. W Blue Note śpiewaliśmy na koniec – wszyscy: piosenkarze i muzycy z estrady, i publiczność: „Czy Go jeszcze pamiętasz”.
Ubiegłoroczny – piąty z kolei koncert, w 70. rocznicę urodzin Niemena, co warto przypomnieć, bowiem zapisał się on nie tylko w mojej pamięci, lecz i wielu jego słuchaczy jako wydarzenie o wyjątkowym wyrazie artystycznym – odbył się w Auli UAM, z udziałem m.in.: Faridy, Jarosława Królikowskiego, tenora Opery Wrocławskiej, obdarzonego niezwykłym Niemenowym brzmieniem głosu, który nie skąpi swojej obecności na tych koncertach od kilku już lat, oraz Aresa Chadzinikolau z zespołem Ares & The Tribe.
Wówczas też Jarosław Królikowski przypomniał swoim śpiewem jako żywo Niemena tkliwego, refleksyjnego, głęboko przeżywającego. Farida zaś pięknem, ciepłem i energią swojego głosu, emocjonalną kreacją artystyczną olśniła widownię, która mogła ją ujrzeć także na telebimie. Warto przypomnieć, że tu w tej Auli UAM także wystąpiła z Niemenem – w 1976 roku. Niemen wtedy zaśpiewał dla niej: „Klęcząc przed Tobą” … i klęcząc przed nią, podał jej piękną różę…
Stefania Pruszyńska
Dodatkowe informacje zaczerpnęłam z albumu Tadeusza Sklińskiego „Niemen. Dyskografia, fakty, twórczość”.
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska, oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.), redaktorka-korektorka książek literackich, animatorka kulturalna.
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, satyry, grotesek, aforyzmów oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą (m.in. w stylu bliskim realizmowi magicznemu).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 36-letnim doświadczeniem zawodowym w pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej. PUBLIKACJE KSIĄŻKOWE ⇒ ⇒ książka poetycka „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009), „Peregrynacje kulturalne. Eseje * Krytyka - recenzje wywiady”, 1. tom (WO ZLP, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań 2024) ⇒⇒ ⇒ W książkach innych autorów ⇒⇒ ⇒ ANTOLOGIACH poetyckich i tematycznych - antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (2017-2024) Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) i charytatywnych ⇒⇒ ⇒ CZASOPISMACH: we własnej w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), czasopismach ogólnopolskich i regionalnych, cyklicznych wydawnictwach (miesięcznikach, kwartalnikach, rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych (np.: „Welcome to Poznań”, Magazyn Muzyczny BRZMIENIA, „Merkuriusz Polska” „Wielkopolski Widnokrąg”, „Protokół Kulturalny”). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP, w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy (2015), na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM (2017), Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego (2019 i 2023), Jeżyckim Centrum Kultury w Starej Prochowni (poezja i wystawa prac graficznych (2024); poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
Organizacje. Członkini m.in.: Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, w tym Zarządu Głównego (2005-2018), Związku Zawodowego Dziennikarzy (od 2001),Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej, Klubu Aforystów przy WO ZLP, Klubu Literackiego DĄBRÓWKA oraz innych artystycznych pozastrukturalnych.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.