Berlin, to piękne, duże miasto i ważne centrum dla środowiska artystycznego. Ostatnio występowałem tam i poznałem sporo ciekawych miłych i serdecznych ludzi. Pewnego dnia zadzwonił red. Krzysztof Wodniczak, szef magazynu „Brzmienia” (ostatni menedżer Czesława Niemena), z pytaniem, czy nie zechciałbym wystąpić w Berlinie z repertuarem swoim i Niemena. Od razu wyraziłem zgodę, bo jak mówili mi wcześniej różni artyści: ten facet ma nosa do udanych imprez. Było to propozycją bardzo kuszącą, a i występ w gronie takich muzyków – jak się później okazało z górnej półki – którzy grali kiedyś z Niemenem, bardzo „kręcił”.
Do Berlina przywiózł mnie Trans-Bus jeżdżący na tej trasie, było bardzo fajnie i miło droga upłynęła, jak biczem strzelił. Szczęśliwie dojechałem pod wskazany numer domu, gdzie przywitał i odebrał mnie osobiście menedżer Marek Szlachcic, znany w Berlinie organizator imprez artystycznych dla Polonii, który w czasie pobytu dbał o mnie, obwoził po całym Berlinie.
Najpierw przymiarki do koncertu „50 lat polskiego Rocka i Niemen nad Szprewą”, a była to międzynarodowa impreza związana z rocznicą obalenia Muru Berlińskiego i przypominająca Mistrza Czesława.
Kiedy przyszła moja kolej, wyszedłem jak zawsze spokojny, w tradycyjnym kapeluszu i w długim czarnym płaszczu koncertowym – myślę, że wyglądałem fajnie (tak mówili później) i wykonałem wiele utworów Niemena. Tego dnia byłem w bardzo dobrej formie. Zaskoczyła mnie miła i serdeczna atmosfera i reakcja międzynarodowej publiczności. Po każdym utworze były brawa, a po koncercie − gratulacje, pochwały i dyskusje o mojej interpretacji utworów Niemena. Widzowie, artyści i muzycy mówili, że zostali zaskoczeni tak bliskim wokalnie, „Niemenowym” wykonaniem tamtych utworów. To szok – powtarzali – że jest ktoś taki (sądzili, że jestem tuzinkowym wykonawcą kompozycji Czesława Niemena, których już znali).
Również muzycy, przyjaciele Czesława, którzy go znali i grywali z nim (np. Sz. Chris, J. Kucera, J. Ballard, I. Cudak, T. Harald Aleksy) zaproponowali mi współpracę przy najbliższych koncertach w Berlinie. Warto więc kontynuować, bo występ w Berlinie traktowałem jako „bój” o zaliczenie kolejnej imprezy; warto było czekać na tę chwilę gdzieś w zaciszu Opery, Operetki i Estrady, by nabrać rutyny artystycznej, mimo różnych – kierowanych pod moim adresem uwag i zgryźliwości.
Idę do przodu, dzięki takim, jak Wy, ludziom wrażliwym i bezinteresownym, których znam, którym ufałem i ufam i którzy wiedzą, że wykonywanie utworów Czesława Niemena dziś nie jest proste. Mówię to spontanicznie, niczego nie zakłamując, bo to wszystko jest do sprawdzenia – niech muzyka Mistrza Czesława długo, najdłużej dodaje nam mądrości, skrzydeł i zwyczajnie, niezwyczajnej nadziei! […].
JK
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.