Poznański Teatr Wielki odniósł sukces w Filharmonii Berlińskiej, prezentując w tej szacownej placówce operę „Halka” Stanisława Moniuszki w wersji koncertowej, tzw. wileńskiej, dwuaktowej. Polskich artystów liczna międzynarodowa publiczność nagrodziła nieprzerwaną 15-minutową owacją.
Spektakl w siedzibie berlińskich filharmoników – imponującej wielkością i słynącej ze znakomitych realizacji, zaliczanej do najważniejszych w tej kategorii scen na świecie – wystawiono 1 października br., w obchodzony Międzynarodowy Dzień Muzyki. Realizatorami „Halki” byli: Gabriel Chmura sprawujący kierownictwo muzyczne i dyrygent, Mariusz Otto kierujący chórem, Magdalena Nowacka – Halka, Dominik Sutowicz – Jontek, Łukasz Goliński – Janusz, Rafał Korpik – Stolnik, Magdalena Wilczyńska-Goś – Zofia, Damian Konieczek – Dziemba, Piotr Friebe – Góral, Bartłomiej Szczeszek – Gość I, Piotr Maciejowski – Gość II, Andrzej Ogórkiewicz – Gość III, IV, chór i orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
Stanisław Moniuszko, wybitny polski kompozytor, uważany za ojca polskiej sztuki operowej, patron poznańskiej opery, którego 200-lecie urodzin uroczyście celebruje się w Polsce − obchodom tej rocznicy towarzyszą liczne inicjatywy scen operowych i koncertowych wprowadzające do repertuaru nawet nieznane jego utwory. Wszystkie prezentacje przypominające dorobek twórczy Stanisława Moniuszki są podejmowane w ramach ustanowionego przez Sejm Roku 2019 − Rokiem jego imienia. Podobne ustanowienie bieżącego roku Rokiem Stanisława Moniuszki podjęło UNESCO na wniosek Polski, Litwy i Białorusi. Szczególną uwagę zwróciły dwa spektakle poznańskiego Teatru Wielkiego, poprzedzające występ tego zespołu z „Halką” koncertową w Filharmonii Berlińskiej: „Halki” w pełnej 4-aktowej wersji w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, wyreżyserowanej przez Pawła Passiniego, i wcześniejszy − długo wyczekiwanej premiery niemal zapomnianego dzieła Stanisława Moniuszki pt. „Paria”. Tę operę zaś zaprezentowano w niecodziennej formule realizacyjnej, będącej zasługą reżysera Grahama Vicka − soliści, balet, chór i orkiestra wyśpiewali ją, wytańczyli i odegrali pośród publiczności (i oryginalnej scenografii, nawiązującej do kastowości w Indiach, angażującej wielu wolontariuszy-statystów) − pod kopułą poznańskiej hali widowiskowej „Arena”.
Przyjęcie „Halki” w Berlinie z taką aprobatą publiczności należy uznać za ważny sygnał dla polskiej kultury. Sam fakt obecności na tym koncercie tak wielu świadczyć może o tym, jak silną pokusę stworzyła możliwość posłuchania polskich artystów z poznańskiego Teatru Wielkiego w Filharmonii Berlińskiej i jakie zaciekawienie wywołało także samo dzieło znakomitego polskiego kompozytora, przecież mimo że na polskich scenach popularne i lubiane, tworzące wraz ze „Strasznym dworem” żelazne filary operowego repertuaru Moniuszkowskiego, nadal zbyt mało znane zagranicznym miłośnikom opery. Chociaż spośród wszystkich polskich utworów sztuki operowej jednoznacznie identyfikowane z polskim rodowodem muzycznym i bardziej niż inne poznane na świecie.
Niewątpliwie zainteresowanie publiczności operą „Halka” w Niemczech można przypisać postrzeganiu jej jako atrakcji z walorami sztuki wpisanej w inną kulturę i tradycję – Polski, kraju słowiańskiego. Dla przedstawicieli Polonii w Niemczech, zawsze łasych na polskość goszczącą w obranej przez nich drugiej ojczyźnie, to wydarzenie było oczekiwane i spodziewane jako mogące przysporzyć chluby pierwszej ojczyźnie. Wiadomo też, że dla obserwatorów i melomanów z Polski czy krajów sąsiednich to dzieło Stanisława Moniuszki, mające być wystawione w Berlinie, już było nie lada artystycznym osiągnięciem poznańskiej opery, dlatego też wielu z nich, zwłaszcza z grupy najzagorzalszych miłośników sztuki operowej, podjęło trud przyjazdu do Filharmonii Berlińskiej.
Współorganizatorami wydarzenia były następujące instytucje, przedstawicielstwa, firmy i gremia: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Instytut Polski w Berlinie, Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Berlinie, Kancelaria Von Zanthier & Schulz oraz Dyrekcja Koncertowa Prof. Victora Hohenfelsa.
Koncert prowadził Frederik Hanssen, zawiadujący redakcją kulturalną „Der Tagesspiegel”.
Stefania Pruszyńska
Fot.: Bartek Barczyk
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.