



Pierwszy polskojęzyczny numer dwutygodnika „Kupiec”. W dniu 7 lutego 1907 roku ukazał się w Poznaniu. Jego wydawcą był Artur Gustowski − kupiec, dziennikarz i pierwszy prezes poznańskiej organizacji kupieckiej. Dla uczczenia tego wydarzenia Wielkopolskie Zrzeszenie Handlu i Usług w Poznaniu przygotowało cykl imprez jubileuszowych, które patronatem honorowym objął prezydent Poznania Ryszard Grobelny.
W setną rocznicę wydania pierwszego numeru „Kupca” w Sali Białej Urzędu Miasta zorganizowany został raut kupiecki, w którym udział wzięli poznańscy kupcy, ich goście, członkowie zrzeszeń kupieckich i organizacji pracodawców z całej Polski. Specjalnie przybyli z kraju i zagranicy potomkowie Artura Gustowskiego, by spotkać się, powspominać i odebrać pośmiertnie przyznaną Brylantową Odznakę – najwyższe odznaczenia kupieckie nadawane przez Naczelną Radę Zrzeszeń Handlu i Usług.. W trakcie spotkania otwarta została wystawa „ Poznańscy Kupcy i ich Miasto 1907 – 2007”.
Rynek zaboru pruskiego, na którym czasopismo „Kupiec” stawiało pierwsze kroki, był zarzucony niemieckimi czasopismami kupieckimi o bogatej ponad 20-letniej tradycji wydawniczej. Po dwunastu latach od premiery wydawniczej „Kupiec” wydawany był jako tygodnik, a jedna z zachowanych informacji donosiła, że w 1921 r „Kupiec” miał 5 tys. stałych abonentów. Jednak głównym źródłem utrzymania wydawnictwa były ogłoszenia i reklama. Każdy numer „Kupca” miał artykuł redakcyjny – często komentujący bieżące wydarzenia gospodarcze. W dalszych częściach numeru znaleźć można było informacje dotyczące regulacji prawnych i porady prawne, dane giełdowe i finansowe. Na bieżąco ukazywały się informacje o nowościach branżowych, imprezach targowych, nowych sklepach, producentach i hurtowniach.. Drukowano artykuły z teorii i praktyki prawa handlowego oraz porady menedżerskie.
Po latach Artur Gustowski napisał: „Czułem, że praca dla rozwoju Związku Towarzystw Kupieckich – to posłannictwo i misja czołowa mego Kupca”. Od 1919 roku Artur Gustowski wydawał periodyki branżowe: „Dom Gościnny”, „Przegląd Włóknisty”, „Drogerzysta”, „Rynek Metalowy” – łącznie 10 tytułów. Trzeba było być odważnym, konsekwentnym, postępowym, pracowitym i wielkim patriotą, by realizować taką działalność, jaką prowadził w zaborze pruskim i po uzyskaniu niepodległości Artur Gustowski. Wielkopolskie Zrzeszenie Handlu i Usług w Poznaniu powstało w 1904 roku, a jego założycielami byli kupcy z terenu zaboru pruskiego.
Warto nadmienić, że z inicjatywy poznańskich kupców zorganizowano Targ Poznański − przekształcony w Międzynarodowe Targi Poznańskie.
Kupcy założyli pierwszy w Poznaniu Dom Starców i są założycielami Szkoły Handlowej – obecnej Akademii Ekonomicznej. Współczesne Wielkopolskie Zrzeszenie Handlu i Usług i jego działalność ma znaczący udział w życiu gospodarczym i kulturalnym miasta Poznania i regionu.
Kontynuując tradycje swych poprzedników, zainicjowało powołanie w 1997 roku Wyższej Szkoły Handlu i Usług, wydaje cyklicznie „Kupca Wielkopolskiego”. Dzięki uroczystościom upamiętniającym 100-lecie wydania „Kupca”, poznaliśmy historię środowiska kupieckiego i ich wkład, i osiągnięcia w rozwój kulturalny i gospodarczy Poznania i Wielkopolski. Mając na uwadze zasługi Artura Gustowskiego, proponuję Wielkopolskiemu Zrzeszeniu Handlu i Usług wystąpić z inicjatywą nadania jego imienia jednej z ulic miasta Poznania.
Tekst i fotografie: Wojciech Dąbrowski
Źródła:
- Kronika Miasta Poznania 1994 1- 2
- Marcin. J. Januszkiewicz, Adam Pieskaczyński „Swój do swego, czyli Księga Kupiectwa Poznańskiego”
- „Kupiec Wielkopolski” 2008(173) − wydanie specjalne
— Stefania Pruszyńska
(oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka, artystka – autorka utworów sztuki plastycznej. Autorka: różnych publikacji publicystycznych i dziennikarskich wielu gatunków i literackich, m.in.: esejów, szkiców, utworów poetyckich prozy poetyckiej, opowiadań, reportaży literackich, felietonów, utworów satyrycznych, grotesek i aforyzmów. Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej, plastycznej, niemal równolegle do poezji i wszech sztuk i gatunków. Mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia – w obrazach o indywidualnym, a rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą. ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ W REDAKCJACH i WYDAWNICTWACH OD 1989 ROKU. PRACA ETATOWA: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000). Współpraca zaś wieloaspektowa z wieloma tytułami prasowymi, w tym polonijnymi (dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn), czasopismami kulturalnymi, literackimi i wydawnictwami. ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ AKTUALNIE (od 2006 roku) redaktor naczelna, właścicielka-wydawca i wszechstronna realizatorka niezależnej, niekomercyjnej Gazety Autorskiej „IMPRESJee” o dominującym profilu kulturalnym, obecnie pod nowym adresem i nazwą Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl. Zdobyła ponadto 33-letnie doświadczenie redaktora-korektora: czasopism, monografii, albumów artystycznych, książek poetyckich, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ PRZED 1989 ROKIEM we wczesnych latach studenckich (UAM) z ówczesnej powinności żakowskiej hartowała się w porze ferii letnich na studenckich praktykach (wówczas obowiązkowych i zwanych robotniczymi - lata 70.). Ponadto pracowała jako wychowawczyni na koloniach, asystent antykwarski w PP „Desa” Dzieła Sztuki i Antyki, a później - analityk w laboratorium bakteriologii WZSChPiG w Poznaniu. Kolejne studia podjęła w 1980 roku w Akademii Ekonomicznej.
⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒ LICZNE UTWORY JEJ AUTORSTWA nasyciły dotąd treściami w różnych tonacjach: łamy drukowanych czasopism ogólnopolskich, regionalnych i polonijnych. Pierwszym ich lądowiskiem są łamy Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl, a międzylądowań - media stowarzyszeń dziennikarskich i artystycznych. Lokowała je również w oazach jej własnych autorskich witryn artystycznych POEZJA i ArtGRAFPoeFoto i tomie poetyckim pt. „Szepty dalekobieżne”, który okrasiła grafikami (San Franisco 2009). Zaskakują w książkach biograficznych innych artystów, np. Mikosza Deki Czurei, wirtuoza skrzypiec, Króla Czardasza, pt. „Potępienie Miklosza” (2009) czy w „Księdze romskiej” Władysława Iszkiewicza (2012), artysty i dyrektora Cygańskiego Zespołu „Roma”, później – emigranta do Szwecji. To także wędrowniczki pod skrzydłami pegazów do periodyków literackich i kulturalnych. Objawiły się w antologiach poezji współczesnej „Jak podanie ręki” i tamże stały się w przekładach zrozumiałe dla Niemców, Anglików, Francuzów oraz Hiszpanów. Czytano je na antenie Radia Emaus, miały wielokrotne prezentacje przed gremiami licznych międzynarodowych festiwali kulturalnych, Międzynarodowych Konferencji Poetyckich (WO ZLP, 2017-2021), publicznością koncertu Międzynarodowej Orkiestry Cygańskiej w Auli UAM (2017), w różnych przybytkach kultury (np.: Dom Bretanii, Miedzynarodowy Dom Kultury w Międzyzdrojach, Dom Romski, Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie, Muzeum Etnograficzne w Poznaniu, klub ZAK, poznański Klub Literacki „Dąbrówka”), szkołach i in. Także – w Helladzie na Krecie w Retimno (Rethymno) i Adelianos Kampos. Aforyzmy zaś odczytywała np. podczas festiwalu Aforystykonu w Kaliszu – stolicy aforyzmów i publikuje w swojej Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl, zamieszczała w witrynie autorskiej POEZJA, Stefania Pruszyńska. Opublikowano je w kolejnych edycjach antologii „Po-tyczki aforystów” (2017– 2021). OBRAZY, GRAFIKI, RYSUNKI – w Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989-1991), mies. „Welcome to Poznań”, mies. „Merkuriusz Polska”, Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl, artystycznych witrynach autorskich: POEZJA, ArtGrafPoeFoto (2007 – 2019), we własnym zbiorze poetyckim „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009), na okładkach książek poetyckich np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej: „Żeby marzyć” (2014), Jan Grad „W gaju poezji” (2016); w antologii poezji związanej Międzynarodową Konferencją Poetycką „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020) i witrynie WO ZLP. Odsłoniła je NA WYSTAWACH, np.: MASTRiN w Pałacu Działyńskich „Harmonia”, dedykowanej Czesławowi Miłoszowi (2011), w Bibliotece w Buku (2012), w Auli UAM (2017), Auli Lubrańskiego w Collegium Minus UAM podczas V Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej (2021), Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim, w poznańskim Klubie Literackim „Dąbrówka”, a poza Polską w Retimno (Rethymno) i Adelianos Kampos (Kreta – Grecja, 2010). ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Ma w biografii przynależność członkowską do formacji: zawodowych dziennikarskich, artystycznych, literackich i animacji kulturalnej. W niektórych ze statusem członkini Zarządów Głównych. ⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒ NAGRODY m.in.: za felieton w konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław wyd. przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (publikacja pt. „Inwazja łysych”, „Arkusz”, nr 6 (55), 1996, s.13); „Dziennikarskie Koziołki 2017” w kategorii: Redakcja przyznane przez Wielkopolski Oddział Stowarzyszenia Dziennikarzy RP za wieloaspektowe realizacje portalu Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w UAM i AE.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka rozwoju dialogu kultur.