Ta dwuaktowa opera z ekspresyjną konstrukcją dramatyczno-muzyczną w formie cantabile-cabaletta, z ariami, chórem, duetami, scenami zbiorowymi stanowi wyjątkowe dzieło. W nim Donizetti mistrzowsko wydobył nastrojowość, napięcia i cechy osobowości postaci.
Libretto „Marii Stuardy” autorstwa Giuseppe Bardariego zawiera wiele wersów poetyki romantycznej. Treść zaś oparta jest o konfrontację dwóch silnych indywidualności: Marii Stuardy, królowej Szkocji, i jej kuzynki Elżbiety, królowej Anglii. Realia XVI wieku, los Marii, postaci tragicznej, więzionej i w pełni poddanej woli królowej Elżbiety. Te dwie postacie kobiece w warstwie muzycznej opery mają nadzwyczaj barwne partie solowe.
Scena końcowa z arią Marii, zaliczaną do tych niezwykłości wokalistyki operowej, które budzą najwyższy podziw, dopełnia dzieła zasługującego na miano perły w skarbcu muzycznym. Aria ta stawia przed artystką nie lada wyzwanie – wymaga dojrzałego kunsztu wykonawczego. Ten zaś zdobywa się wraz z doświadczeniem scenicznym – wielką pracą.
Joanna Woś, odtwórczyni partii Marii, w rozmowie ze mną po konferencji prasowej, poprzedzającej premierę, wskazała, że ta rola poza umiejętnościami zdobywanymi pracą nad głosem, potrzebnymi do jej wyśpiewania na ambitną miarę, ogromnie angażuje emocjonalnie. Donizetti nie poskąpił znakomitych partii także pozostałym postaciom, a chóralne mają wyjątkową krasę i dynamikę. W operze pojawiają się: Talbot, powiernik Marii, hrabia Leicester – jej ukochany, poetyczny wzorzec romantycznego kochanka oraz Lord Cecil – wielki kanclerz i służąca Anna.
Dramatyczna historia, nieszczęśliwa miłość, ogrom emocji – od nienawiści, gniewu, zazdrości, po odmienne stany: np. radości Marii, jej naturalności, czułości – a później: kajania się, bólu, żalu, wybaczenia i błagania, wpisane w partytury śpiewacze, stanowią Chór w momencie kulminacyjnym, przed egzekucją, z patosem śpiewa o hańbie, która spadnie na Anglię za śmierć niewinnej Marii z wyroku Elżbiety. Ileż w tym ludzkiego piekła i prawdy o duchowych zmaganiach, potęgach wprzęgniętych w kobiecą rywalizację obu monarchiń – jednej zbiegłej ze Szkocji, a drugiej – mającej jej dać schronienie. Maria, unosząc się dumą i gniewem wobec niechętnej jej Elżbiety, płaci najwyższą cenę. W emocjonalnym portrecie muzycznym postaci Marii z jej rozpaczliwymi błaganiami do Boga, wyrażonymi słowami libretta o obmywaniu duszy łzami i wołanie Boga – Mściciela niewinnych, zawiera się ten fenomen, który mimo że spływa na widza ze sceny operowej, jest tak wiarygodny, że zatraca się perspektywa aktorska w percepcji tej postaci. Wiele wskazuje na to, że Donizetti dogłębnym wnikaniem w przeżycia bohaterki i innych postaci świadomie pobudza w odbiorcy empatię, by przybliżyć dramaturgię do autentycznego jej obrazu.
Obsadę poznańskiego spektaklu z librettem Giuseppe Bardariego, opartym na sztuce Friedricha von Schillera powierzono: Joannie Woś i Karinie Skrzeszewskiej − w roli Marii Stuardy; Antonii Cifrone, Iwonie Hossie, Barbarze Kubiak śpiewających partie Elżbiety; Sang-Jun Lee, Josephowi Wolvertonowi wcielającemu się w Leicestera; Jaromirowi Trafankowskiemu, Tomasz Mazurowi – scenicznemu Cecilowi; Marianowi Kępczyńskiemu, Rafałowi Korpikowi, Patrykowi Rymanowskiemu – odtwórcom Talbota.
Kierownictwo muzyczne spektaklu sprawuje Will Crutchfield, a reżyserem spektaklu jest Dieter Kaegi. Scenografię przygotował Bruno Schwengl, nad chórem zaś panuje Mariusz Otto, a światłami zawiaduje Bogumił Palewicz. Przedstawienie przygotowano w koprodukcji z Teatrem Wielkim w Łodzi i Operą Śląską w Bytomiu.
Spektakl premierowy publiczność poznańskiej opery obejrzała wczoraj, 29 stycznia. Został przyjęty gorącymi owacjami na stojąco.
Stefania Pruszyńska
Plakat: Teatr Wielki w Poznaniu
Autor plakatu: Wunsche/Samsel
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 34-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.