Lotnisko na Ławicy w Poznaniu uzyskało wreszcie nowy i nowoczesny terminal w strefie przylotów. To kolejna inwestycja związana z Euro 2012. Kosztowała ok. 100 mln zł. W rezultacie poznański port lotniczy rozrósł się o 17, 8 tys. mkw. i podwoił tym samym swoje możliwości obsługi do 1900 pasażerów przylatujących i 1100 pasażerów odlatujących na godzinę. To jednak pierwszy etap jego modernizacji i rozwoju infrastruktury.
Docelowo w 2013 roku ma tu być dokonana reszta zmian – stary budynek lotniska, znany pasażerom od 11 lat, zostanie przekształcony w terminal odlotowy i ma być poszerzony o część komercyjną. „Wszystko po to, by do 2034 r. zwiększyć przepustowość lotniska z obecnych 1,5 mln pasażerów do nawet 3 mln” − stwierdził Mariusz Wiatrowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Poznań- Ławica.
„W marcu zakończyły się prace budowlane i wykończeniowe pierwszego etapu rozbudowy. Do użytkowania oddany został w całości parter – nowa strefa przylotów, która obejmuje także halę główną przeznaczoną dla stanowisk check-in oraz część piwniczną z pomieszczeniami technicznymi całego budynku” − informowała rzecznik prasowa lotniska Hanna Surma.
Nowy terminal otwierano 28 maja br. z udziałem marszałka województwa wielkopolskiego Marka Woźniaka, wojewody Piotra Florka, prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego, arcybiskupa Stanisława Gądeckiego, przedstawicieli zarządu lotniska, samorządu oraz licznych najemców z sektora usług, wykonawców i obserwatorów z mediów regionalnych i ponadregionalnych.
Zaśpiewał Stanisław Soyka. Ze swoim zespołem. Repertuarem tego koncertu nawiązał do nowo wydanej płyty poświęconej Niemenowi.
„Powstała ledwie w pięć dni” – mówił z dumą. Usłyszeliśmy znane utwory Niemena w odmiennej aranżacji i stylistyce wykonawczej − lirycznej i w wolniejszym tempie. Ten występ przyciągnął uwagę i wniósł ukojenie płynące z człowieczego głosu z głębi duszy. W stechnicyzowanej przestrzeni, która aż roi się od wszelkich urządzeń obserwacyjnych, ograniczających swobody w imię bezpieczeństwa, był to głos wolności myślenia, przeżywania, roztaczający harmonie po stresującym i męczącym staniu w wielkiej hali i wysłuchiwaniu przydługich wystąpień, które aż kipiały od entuzjazmu konstruktorów nowego termianalu, nie zauważających jednak, iż goście tej ceremonii mogą już nie skupiać uwagi na wygłaszanych treściach.
Tytułem komentarza warto dodać, że inwestycji związanych z Euro 2012 jest tyle i nie tylko w Poznaniu, że uczestnictwo w tyle samo licznych ich uroczystych otwarciach nie jest łatwe. I chociaż także marszałek Woźniak i prezydent Grobelny narzekali jawnie na zmęczenie, nie kryjąc odczuwanych skutków nazbyt długich ceremonii, lecz też nie skąpiąc szczerych komentarzy o odczuwanej satysfakcji i dumy z decyzyjnego udziału w tych inwestycjach. W tych okolicznościach świętowania kolejnego otwartego obiektu nie było też wyraźnej woli podejmowania dyskusji czy mierzenia się gospodarzy tej uroczystości ze szczegółową materią pytań i uwag krytycznych, jak to bywa na konferencjach prasowych.
Tymczasem w kuluarach bankietu nie pomijano tematu niepokoju o stan finansów publicznych. Jednak to były głosy ludzi reprezentujących udziałowców w tym sukcesie, zatem mających inny lub nieco inny punkt widzenia niż reprezentanci opinii publicznej, zgłaszającej zarzuty czy tezy o przeinwestowaniu, które odbywa się kosztem pilniejszych potrzeb. I także w wielu tych inwestycjach− za publiczne pieniądze. Opinii publicznej pytającej: Czy nas stać na to?
Z kolei nowi użytkownicy świeżo powstałych lokali dla firm, pytani przeze mnie o to, jak postrzegają swoje perspektywy w tak ładnym i oblężonym przez licznych potencjalnych klientów obiekcie, wyrażali wiele niepokoju, krytykując mechanizmy formalne i pozaformalne przydziału tych lokali. Mówili o wysokich czynszach, licznych obawach, w tym związanych z naciskami wielkiego kapitału na mniejsze przedsiębiorstwa. Wszystko to jednak konfidencjonalnym szeptem, aby się nikomu nie narazić. To niepokojące. Bo przecież gra rynkowa, choć twarda, powinna być czysta.
Dla kibiców jest jednak również to, czego zdecydowanie pragnęli. W Poznaniu dzisiaj kolejny mecz EURO 2012. A na lotnisku wzmożony ruch. W strefie przylotów zwłaszcza. W nowym terminalu.
Tekst i fot.: Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.