Mijałam Panią niedawno na poczęstunku podożynkowym w Lubaszu… Była Pani „bledsza, może śpiąca, może bardziej milcząca” − pomyślałam słowami Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej… Ale wtedy też siłowałam się z pytaniem: Co też te innopióre, innosłowe istoty, lubujące się w smaczkach wielce pieprznych, nawyprawiały z Pani kobiecym wizerunkiem, że nie zapragnęłam z Panią rozmawiać czy raczej za wcześnie zrezygnowałam z podejścia do Pani?
A stała Pani sama, przez dłuższy czas odwrócona tyłem do stołu, patrząc na mnie bez zmrużenia oka i z żałośnie wygiętymi w podkówkę ustami. Osmucona pewnie tym, co i z jaką emocją onegdaj sama o sobie Pani rzekła. Również nie mrużyłam oczu. A rzekła Pani z wyraźną samofascynacją (nie przewidując stereotypu prezentacyjnego, który potem utkwił w zbiorowym przełyku pamięci), przytaczając opinię nieascetycznego, niewątpliwie rozżartobliwionego męskiego pożądliwca: „…powiedział, że mam kurwiki w oczach”.
Któż by nie cenił autoironii, nawet żartu dla pospólstwa ku autosarkazmom idącego czy satyry. W kabarecie, teatrze. Zwłaszcza tej wysmakowanej satyry i tego żartu w dobrym stylu − ze śmiechem do rozpuku i jednocześnie takim łagodnie łechcącym intelektualne strefy odbioru. Połączenie obu możliwości to misterna konstrukcja. Hołubię je jako żywo, choćby dla zdrowia ducha i ciała, ale życie poza deskami scenicznymi nie ubiera się w szaty błazna takiego jak Stańczyk ku bezecności w radości tłumów widzów. Widzów zniewolonych czy gapkowatych albo jak małpki na patyku pociąganych za sznurki zazwyczaj przez partaczy od marionetek… że nie dostrzegających i nie rozumiejących niczego poza tą ziemią, na której stoją nieruchomo i posągowo z rozdziawionymi gębami.
Ale ad rem. Kobiecości bynajmniej nie stroi suknia frywolności ani polityczności. Raczej obnaża. Także mężczyzn. Skutek: uroda obyczajowa niektórych argumentów wymaga zasłony dymnej…
„Cały w tym ambaras, żeby dwoje chciało naraz”… rzekł był fraszkopisarz na użytek, jak mniemam, nie tylko dialogu płci − zapewne swojej wyobraźni nie wytężał jednak tak bardzo, że mógłby przewidzieć wariant z taśmą… Niewinną długą folijką, która utrwala głos. A co słychać, to słychać! W dodatku można te głosiki powielać. Chyba że folijka się zerwie… we wszystkich kopiach i oryginale naraz.
Jednak czy karuzela stanowisk się zatrzyma, gdy w jej tryby wkręci się prowokacja? Czy psychologii, strategii i taktyce sejmowej przysporzy to właściwej arytmetyki? Bo taka tylko troska w tej chwili zdaje się dominować nad dobrem publicznym w tej instytucji demokracji. Dzisiejsze wypowiedzi i komentarze choćby „Gazety Wyborczej” odsłaniają logikę polityków, utrwalającą praktykę omijania niebezpiecznych zakrętów: nadzwyczajnej debaty Sejmu nie będzie w sprawie Pani taśm ani trybu nadzwyczajnego w oglądaniu pod lupą argumentów za samorozwiązaniem parlamentu.
A o Pani taśmowym wyczynie pisze się i mówi: „prowokacja”… „afera taśmowa”. Cóż tam − jak w „Weselu” rzecze Poeta: „Słowa, słowa, słowa”. A Pan Prezydent krasi także figurą stylistyczną czy strategiczną: „Może w przyszłym tygodniu włączę się w sprawę rozwiązania sytuacji”…
Stefania Golenia Pruszyńska
PS Szanowni P.T. Czytelnicy i Pani Renato Beger − ten felieton pisałam na żywo… To i owo nieraz zmieniając i stylizując z patosem godnym lepszej sprawy. Trzepoczę się teraz w tej swojej nieswojej chmurze.
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.