Teatr Ósmego Dnia zaprasza na debatę: Dolina Rospudy − nowe wojny wewnętrzne? W spotkaniu zapowiedzieli udział: Maciej Muskat, lider Greenpeace Polska, dr hab. Krzysztof Podemski, dyrektor Instytutu Socjologii, Jacek Polewski, reprezentujący Zielonych 2004. Uczestnicy debaty skupią się na konflikcie wywołanym planem budowy obwodnicy Augustowa, która ma przebiegać przez chronione mokradła w dolinie Rospudy.
Debatę poprowadzi Lech Mergler. Przed spotkaniem głównym organizatorzy proponują projekcję filmu dokumentalnego o protestach na Górze św. Anny z komentarzem Jacka Polewskiego.
„Konflikt dotyczący przebiegu obwodnicy Augustowa przez chronione mokradła w dolinie Rospudy nie jest jedynym ani pierwszym w Polsce gwałtownym konfliktem na tle ekologicznym. Wcześniejsze to choćby obrona parku krajobrazowego na Górze św. Anny przed budową autostrady w 1999 roku, blokowanie budowy elektrowni atomowej w Żarnowcu albo tamy na Dunajcu w Czorsztynie.Kogo z kim i o co jest tak naprawdę konflikt nad Rospudą, którego kulminacja dopiero przed nami?
Czy i co go odróżnia od tamtych z przeszłości? Czy był on do uniknięcia, czy tego rodzaju konflikty są w ogóle do uniknięcia? Czy jest to tylko konflikt ludzi z przyrodą, czy raczej konflikt pomiędzy ludźmi? Jeśli między ludźmi, to bardziej różnych społeczności z władzą, czy raczej różnych podmiotów aktywizującego się społeczeństwa obywatelskiego ze sobą nawzajem społeczności lokalnej Augustowa z oddolnym, ogólnopolskim pospolitym ruszeniem obrońców przyrody?
Czy należy się spodziewać w Polsce serii wstrząsów ekologiczno-społecznych, biorących się z nagminnych sprzeczności cywilizacyjnych potrzeb rozwojowych (inwestycje transportowe, przemysłowe), konieczności chronienia zasobów przyrodniczych oraz istotnych potrzeb i interesów społeczności lokalnych?
Czy konflikt o Rospudę wyznacza jakiś przełom w zakresie możliwych scenariuszy przebiegu tego rodzaju konfliktów (żadne racje i argumenty, w tym siła, prawo albo autorytet władzy same w sobie nie wystarczą do rozstrzygnięcia).
Czy i w jakim stopniu my, Polacy, jesteśmy społeczeństwem proekologicznym, a w jakim na odwrót? W jakim zakresie optymalnemu rozstrzyganiu takich konfliktów sprzyja porządek demokratyczny z silnym społeczeństwem obywatelskim (powszechny klincz we wszystkich kierunkach…?), a w jakim porządek autorytarny wymuszenie siłą optymalnych rozwiązań (dyktatura ekologiczna lub modernizacyjna)?
Czy ruchy ekologiczne nie powinny w imię interesu ochrony przyrody wspierać społeczności lokalnych w ich nierównej grze z urzędnikami?” − to materia tematyczna debaty, sygnalizowana przez organizatora: Teatr Ósmego Dnia, która ma szanse postawić diagnozę i odpowiedzieć na nurtujące wielu pytania.
Dolina Rospudy jest teraz zakładniczką dobrej lub złej woli. Dla rozważnie myślących o przyszłości tego skrawka natury i natury w ogóle, nie może być obojętne, co zostanie postanowione w imię jej dobra i dobra człowieka. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za stan natury, z której dobrodziejstw korzystamy. Bez dobrej kondycji natury nie ma życia na Ziemi. A konflikt wokół Doliny Rospudy powinien być rozwiązany zgodnie z priorytetami, które ustaliło prawo wobec przyrody i jej ochrony.
Teatr Ósmego Dnia na spotkanie, które odbędzie się 27 marca o godz. 18.00 w jego siedzibie przy ul. Ratajczaka 44 (II p.) w Poznaniu, umożliwia rezerwację wejściówek pod numerem tel.: 061 855 20 86 lub pocztą elektroniczną: teatr@osmego.art.pl
Zachęcam do uczestnictwa zaangażowanych w różne inicjatywy proekologiczne i miłośników przyrody, w tym zwłaszcza zainteresowanych szczegółowym rozpoznaniem problemów związanych z Doliną Rospudy.
Stefania Pruszyńska
________________________________________
— Stefania Pruszyńska
(oficjalnie: Stefania Golenia) – poetka, eseistka, redaktor-dziennikarka. Autorka: utworów poetyckich prozy poetyckiej, opowiadań, reportaży literackich, felietonów, utworów satyrycznych, grotesek i aforyzmów. Także fotoreportażystka. Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się również hojnie w swojej twórczości artystycznej, plastycznej, niemal równolegle do poezji i wszech sztuk. Mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia – w obrazach o indywidualnym, a rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą. ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ W REDAKCJACH i WYDAWNICTWACH OD 1989 ROKU. PRACA ETATOWA: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), polsko-amerykańskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000). Współpraca zaś wieloaspektowa z wieloma tytułami prasowymi, w tym polonijnymi (dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn), czasopismami kulturalnymi, literackimi i wydawnictwami. ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ AKTUALNIE (od 2006 roku) redaktor naczelna, właścicielka-wydawca i wszechstronna realizatorka niezależnej, niekomercyjnej Gazety Autorskiej „IMPRESJee” o dominującym profilu kulturalnym, obecnie pod nowym adresem i nazwą Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl. Nagrodzona w kategorii: Redakcja przez Wielkopolski Oddział Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej Dziennikarskimi Koziołkami w maju 2017 r. ⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ PRZED 1989 ROKIEM we wczesnych latach studenckich (UAM) z ówczesnej powinności żakowskiej hartowała się w porze ferii letnich na studenckich praktykach (wówczas obowiązkowych i zwanych robotniczymi - lata 70.). Pracowała także jako wychowawczyni na koloniach, asystent antykwarski w PP „Desa” Dzieła Sztuki i Antyki, a później - analityk w laboratorium bakteriologii WZSChPiG w Poznaniu. Podjęła także kolejne studia w 1980 roku w Akademii Ekonomicznej ⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒ RÓWNOLEGLE DO DZIENNIKARSTWA, PUBLICYSTYKI I AKTÓW TWÓRCZYCH – ma 32-LETNIE DOŚWIADCZENIE W PROFESJI REDAKTORA-KOREKTORA: czasopism, monografii, albumów artystycznych, książek poetyckich, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych. Materiały przygotowywane do druku kierowały do jej redakcji-korekty redakcje prestiżowych czasopism ogólnopolskich i polskich wydawnictw, gremia literackie, fundacje literackie, indywidualni edytorzy i autorzy-wydawcy własnych publikacji. ⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒ NAGRODY m.in.: za felieton w konkursie miesięcznika kulturalnego „Arkusz” (1996); „Dziennikarskie Koziołki 2017” w kategorii: Redakcja od Wielkopolskiego Oddziału Stowarzyszenia Dziennikarzy RP za wieloaspektowe realizacje portalu Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl.
⇒⇒⇒ ⇒⇒⇒ LICZNE UTWORY JEJ AUTORSTWA nasyciły dotąd treściami w różnych tonacjach: łamy drukowanych czasopism ogólnopolskich, regionalnych i polonijnych. Pierwszym ich lądowiskiem są łamy Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl. Nie unikały międzylądowań w portalach stowarzyszeń dziennikarskich i artystycznych. Lokowała je również w oazach jej własnych autorskich witryn artystycznych POEZJA i ArtGRAFPoeFoto i tomie poetyckim pt. „Szepty dalekobieżne”, który okrasiła grafikami (San Franisco 2009). Zaskakują w książkach biograficznych innych artystów, np. Mikosza Deki Czurei, wirtuoza skrzypiec, Króla Czardasza, pt. „Potępienie Miklosza” (2009) czy w „Księdze romskiej” Władysława Iszkiewicza (2012), artysty i dyrektora Cygańskiego Zespołu „Roma”, później – emigranta do Szwecji. To także wędrowniczki pod skrzydłami pegazów do periodyków literackich i kulturalnych. Objawiły się w antologiach poezji współczesnej „Jak podanie ręki” i tamże stały się w przekładach zrozumiałe dla Niemców, Anglików, Francuzów oraz Hiszpanów. Czytano je na antenie Radia Emaus, miały wielokrotne prezentacje przed gremiami licznych międzynarodowych festiwali kulturalnych, Międzynarodowych Konferencji Poetyckich (WO ZLP, 2017-2021), publicznością koncertu Międzynarodowej Orkiestry Cygańskiej w Auli UAM (2017), w różnych przybytkach kultury (np.: Dom Bretanii, Miedzynarodowy Dom Kultury w Międzyzdrojach, Dom Romski, Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykowie, Muzeum Etnograficzne w Poznaniu, klub ZAK, poznański Klub Literacki „Dąbrówka”), szkołach i in. Także – w Helladzie na Krecie w Retimno (Rethymno) i Adelianos Kampos. Aforyzmy zaś odczytywała np. podczas festiwalu Aforystykonu w Kaliszu – stolicy aforyzmów i publikuje w swojej Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl, zamieszczała w witrynie autorskiej POEZJA, Stefania Pruszyńska. Opublikowano je w kolejnych edycjach antologii „Po-tyczki aforystów” (2017– 2021). OBRAZY, GRAFIKI, RYSUNKI – w Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989-1991), mies. „Welcome to Poznań”, mies. „Merkuriusz Polska”, Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl, artystycznych witrynach autorskich: POEZJA, ArtGrafPoeFoto (2007 – 2019), we własnym zbiorze poetyckim „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009), na okładkach książek poetyckich np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej: „Żeby marzyć” (2014), Jan Grad „W gaju poezji” (2016); w antologii poezji związanej Międzynarodową Konferencją Poetycką „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020) i witrynie WO ZLP. Odsłoniła je NA WYSTAWACH, np.: MASTRiN w Pałacu Działyńskich „Harmonia”, dedykowanej Czesławowi Miłoszowi (2011), w Bibliotece w Buku (2012), w Auli UAM (2017), Auli Lubrańskiego w Collegium Minus UAM podczas V Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej (2021), Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim, w poznańskim Klubie Literackim „Dąbrówka”, a poza Polską w Retimno (Rethymno) i Adelianos Kampos (Kreta – Grecja, 2010). ⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA, POGLĄDY. Wiedzę akademicką zdobywała w UAM i AE. Miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka rozwoju dialogu kultur.