W Muzeum Narodowym w Poznaniu w sobotę 27 listopada otwarto wystawę „100 lat Teatru Wielkiego w Poznaniu”. Tę niezwykłą wielobarwną prezentację umożliwiła jej lokalizacja na patio muzeum – w kilku pomieszczeniach. Jest ona zaaranżowana w części jako pokaz wielu oryginalnych rekwizytów, na potrzeby tego przedsięwzięcia wydobytych z magazynów poznańskiej opery, w tym: kostiumów z wybranych spektakli, ich projektów, projektów scenografii, zaś w części pomyślana także jako plejada fotografii, dokumentująca historię tej placówki, w tym − aktualną jej obsadę, z licznymi niezwykłymi eksponatami, także plakatami, które przypominają wiele faktów, zdarzeń, osób.
Prezentacja przyciąga swoim kolorytem i starannością wyboru poszczególnych eksponatów. Jako żywo przypomina magazyn z odsłoniętymi kulisami materialnej oprawy spektakli, licznymi tajemnicami i pamiątkami − tu wkomponowanymi w całość ku kuszeniu oka widza swoją niezwykłością, które inspirując do pogłębienia wiedzy o ogromie zaangażowania potrzebnego do realizacji artystycznych − zarówno operowych, jak i baletowych, nasuwają wiele wniosków, zaspokajają zaciekawienie wielością form pracy ludzi różnych profesji, budzą szacunek dla personelu i artystów sceny Pod Pegazem.
Otwiera tę wystawę – mnóstwo starych afiszy, które są tropami do zdarzeń takich, jak np. z okresu powojennego: Koncertu z okazji Dnia Żołnierza – ku uczczeniu 10. rocznicy powstania Ludowego Wojska Polskiego (1.10.1953 r.), zapowiadający Festiwal Muzyki Polskiej z dnia odsłony pomnika Stanisława Moniuszki w Poznaniu (16.12.1951 r.), koncert chopinowski „Na odbudowę Poznania” (z udziałem Zygmunta Lisieckiego) z 16.07.1945 r., a i ciekawe plastycznie nowe plakaty do „Rigoletta”, „Czarodziejskiego fletu”, „Makbeta” i wielu innych.
Wiszące wysoko kukły w oryginalnych maskach zwracają uwagę, jednak trzeba unieść głowę… Ciekawie wyeksponowane są też fotografie, w tym: dyrektorów opery, począwszy od Adama Dołżyckiego (1919-1920), Piotra Stermicz-Valcrociaty (1922-1929), Zygmunta Wojciechowskiego (1929-1945), Zygmunta Latoszewskiego (1933-1948), Zdzisława Górzyńskiego (1948 – 1949, 1954-1963), Waldemara Bierdiajewa (1948-1953), Roberta Satanowskiego (1963-1969), Mieczysława Nowakowskiego (1969-1972), Jana Kulaszewicza (1972-1978), Mieczysława Dondajewskiego (1978-1992), Władysława Radomskiego (1992-1995), Sławomira Pietrasa (1999-2009).
Dalej − kolorowe szkice projektów kostiumów, m.in.: Ryszarda Kai, Stanisława Jarockiego, Ireneusza Domagały; projekty dekoracji scenografii: Stanisława Jarockiego, Stanisława Bąkowskiego, dokumentacja fotograficzna z tableau poszczególnych grup artystycznych i całego personelu, z wyszczególnionymi działami, puchar dedykowany patronowi opery poznańskiej – Stanisławowi Moniuszce z 1981 r., puchar–waza od Józefa Stalina, wręczony przedstawicielom tej placówki − w Moskwie w 1953 roku, gobelin z XIX wieku, pono zawsze wiszący w Teatrze Wielkim, a nawet obiekty z zaplecza technicznego i warsztatowego, jak: obudowa nagrzewnicy, maszyna cholewkarska – to prezentacja imponująca pod każdym względem, a od strony estetycznej – budząca skojarzenia z wejściem do krainy wielu tajemnic zwykle zakrytych za kulisami organizacji spektakli.
Wystawa, której koncepcję i zamysł plastyczny przygotował Ryszard Kaja, będzie dostępna dla publiczności do 30 stycznia 2011 roku. Głównymi organizatorami tego przedsięwzięcia, upamiętniającego 100-lecie Teatru Wielkiego w Poznaniu są: Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Poznaniu, zaś role jej kuratorów pełnią: Tadeusz Boniecki z Teatru Wielkiego w Poznaniu, Teresa Michałowska-Barłóg z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Co ciekawe i warte odnotowania, przygotowano specjalny folder, a także specjalne spotkania, które zaplanowano na: 3 grudnia o 19.00, „Spotkanie z Mistrzem” − Ryszardem Kają − scenografem, malarzem, autorem koncepcji i aranżacji wystawy; 5 grudnia o 12.00 – z Tadeuszem Bonieckim; 12 grudnia o 16.00 – z Andrzejem Jazdonem, dyr. Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu; 19 grudnia o 16.00 – z Katarzyną Liszkowską („Z historii Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu”).
Tekst i fot.: Stefania Pruszyńska
Na fot. widok z balkonu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu na ul. Fredry
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.