
Na specjalnym pokazie filmu dokumentalnego pt. „Dzienniki z Niebieskiej Szkoły” w reżyserii Jędrzeja Bączyka – odsłania się z wolna pejzaż wielkiej przygody młodych marzycieli – żeglarzy na oceanie. Salwy śmiechu kwitują wiele scen pochwyconych w naturalnym ich wyrazie, będących momentami różnych kryzysów w żywocie morskim.
Młodzi ludzie − licealiści, mając taką szansę i pragnąc sprawdzenia samych siebie i swoich marzeń o dalekim rejsie na żaglowcu, zaciągają się na edukacyjny rejs na Karaiby. Jednak wyjść z trybu lądowej edukacji i odziać się w naturę żeglarza nauczanego na oceanie, nie mając jeszcze takiego doświadczenia, to wyzwanie, któremu sprostać wcale nie tak łatwo, jak się zdaje. Bo gdy trzeba przyjąć obowiązujące podczas żeglowania: dyscyplinę, warunki, organizację bytowania i kontynuacji nauki szkolnej oraz wymaganej dla uzyskania wiedzy o żegludze i żaglowcu, trzeba pokonać niejeden własny opór i zacząć się przystosowywać do obowiązujacych reguł gry. Zresztą stąd już nie ma ucieczki, bo bijące o burty żaglowca fale oceanu bynajmniej nie zachęcają do niej czy do jakichkolwiek wolt na własną rękę.
Generalnie − młodzi żeglarze są podczas rejsu opiekunami żaglowca, dbają o niego. STS Fryderyk Chopin to statek o ożaglowaniu typu bryg. Takie właśnie ożaglowanie, dzięki któremu statek osiągał duże prędkości, cenili onegdaj piraci. Statek mieścić może 62-osobową załogę, ma 55,5 m długości, 8,5 m szerokości. Jego maszty sięgają 37 m wysokości. Prędkość, którą osiąga ten statek pod żaglami, to 16 węzłów, a zbliża się do 9 węzłów, gdy płynie na silniku. Co ciekawe, bez zawijania do portu może żeglować aż 100 dni.
Na specjalnym pokazie zamkniętym filmu dokumentalnego pt. „Dzienniki z Niebieskiej Szkoły” w reżyserii Jędrzeja Bączyka – odsłania się z wolna pejzaż wielkiej przygody na oceanie. Salwy śmiechu odbiorców tego filmu kwitują wiele scen pochwyconych w naturalnym ich wyrazie, będących momentami różnych kryzysów w żywocie morskim młodych marzycieli – żeglarzy. Realizatorzy podkreślali po seansie, że tego nie można było wyreżyserować, lecz jedynie − dostrzec jako scenę w nakręconych tysiącach zapisów tego dokumentu. „Towarzyszyliśmy im codziennie, od pierwszego do ostatniego dnia, tak że w pewnym momencie staliśmy się dla nich niezauważalni. Pozwoliło to na nakręcenie bardzo szczerego i wnikliwego materiału, który przede wszystkim skupia się na analizie zachowań głównych bohaterów”.
Sceny z posmakiem żartu, aktorstwa, popisów i pozowań do fotografii mających swych adresatów pośród „szczurów lądowych”, z myślą o których je wykonują uczestnicy wyprawy, bawią niekiedy do łez. A te z pracy na pokładzie i w kajutach czy też w kuchni albo podczas pucowania na błysk metalowych i innych elementów wyposażenia żaglowca lub pełnienia wacht nawigacyjnych − niosą w sobie obraz różnej dawki wysiłku i zmagań. Oba rodzaje scen zaś mają wiele cech demistyfikacji. Realizm sytuacyjny wyraźnie dyktuje w takich warunkach − pilnie zapotrzebowane cechy osobowości i postaw. W codziennym drylu znajduje jednak ujście zarówno żywiołowy młodzieńczy entuzjazm, jak i jest wypracowywany systematycznie porządek aktywności, zgodny z regulaminem.
Z wolna, z każdym dniem 2-miesięcznej wyprawy, żeglarze w drodze na Karaiby pokonują swoje nawyki, słabości, postawy wobec innych czy uzależnienia, np. od Internetu, telefonu komórkowego − przystosowując się do tej odmiennej niż dotąd rzeczywistości. A w niej po dłuższym czasie okazuje się, że można jednak żyć z tak licznymi wyrzeczeniami. To, co było tradycją w rodzinie, określoną indywidualnymi formami i zwyczajami, i tutaj staje się w części możliwe. Wigilia, jej ceremoniał, potrawy i oprawa świąt Bożego Narodzenia na statku w wypowiedziach bohaterów wołają jednak o śnieg, choinkę i inne atrybuty…
Przemiany w postawach i myśleniu młodych uczestników tego rejsu, który wniósł tak wiele egzotyki i barw poznawczych w doświadczaniu trudów, a nade wszystko − pięknej przygody żeglowania, to również ciekawy plon ich pracy nad sobą. Z tej wyprawy licealiści powrócili na ląd − jak sami mówili o tym po spektaklu filmu − bardziej dojrzali i obeznani z tym, czego nie mieliby szans poznać gdzie indziej i przeżyć w takim natężeniu. Przyznawali się też do licznych swoich odczuć, pragnień i poglądów wyzwolonych w trakcie żeglugi. Wielu zdało sobie w pełni sprawę z potęgi i znaczenia woli, charakteru i uzyskanego hartu w takich warunkach współegzystencji na płynącym po oceanie tymczasowym domu, tak często niemiłosiernie rozkołysanym. Kilkoro z nich zapragnęło powtórzenia tej niezwykłej przygody – połknęli bakcyla fascynacji takim stylem poznawania świata i życia na morzu.
Twórcami filmu są absolwenci Łódzkiej Szkoły Filmowej i zapaleni miłośnicy żeglarstwa: reżyser Jędrzej Bączyk, operator Maciej Twardowski, producentka Kasia Pajzderska i producent Jakub Dobkiewicz.
Stefania Pruszyńska
Fot. 1 i 2 – Transatlantyk Festival, producent filmu „Dzienniki z Niebieskiej Szkoły”.
Fot. 3-5 – Stefania Pruszyńska. Młodzi łowcy przygód z pokładu żaglowca po seansie
Tekst ukazał się także 14 kwietnia w Gazecie Autorskiej
„IMPRESJee” www.impresjeee.blox.pl
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska, oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.), redaktorka-korektorka książek literackich, animatorka kulturalna.
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, satyry, grotesek, aforyzmów oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą (m.in. w stylu bliskim realizmowi magicznemu).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 36-letnim doświadczeniem zawodowym w pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej. PUBLIKACJE KSIĄŻKOWE ⇒ ⇒ książka poetycka „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009), „Peregrynacje kulturalne. Eseje * Krytyka - recenzje wywiady”, 1. tom (WO ZLP, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań 2024) ⇒⇒ ⇒ W książkach innych autorów ⇒⇒ ⇒ ANTOLOGIACH poetyckich i tematycznych - antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (2017-2024) Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) i charytatywnych ⇒⇒ ⇒ CZASOPISMACH: we własnej w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), czasopismach ogólnopolskich i regionalnych, cyklicznych wydawnictwach (miesięcznikach, kwartalnikach, rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych (np.: „Welcome to Poznań”, Magazyn Muzyczny BRZMIENIA, „Merkuriusz Polska” „Wielkopolski Widnokrąg”, „Protokół Kulturalny”). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP, w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy (2015), na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM (2017), Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego (2019 i 2023), Jeżyckim Centrum Kultury w Starej Prochowni (poezja i wystawa prac graficznych (2024); poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
Organizacje. Członkini m.in.: Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, w tym Zarządu Głównego (2005-2018), Związku Zawodowego Dziennikarzy (od 2001),Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej, Klubu Aforystów przy WO ZLP, Klubu Literackiego DĄBRÓWKA oraz innych artystycznych pozastrukturalnych.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.